Ugrás a tartalomra

Faludi Ádám

 

A tatabányai Faludi Ádám Freisinger Edeként születik. A Faludi nevet keresztapjától, Ladányi Mihálytól kapja, Ladányi szerint költő Freisingerként nem lehet költő Magyarországon. Van benne valami. Hallgassunk oda: „Freisinger Ede költeménye” – így, Keres Emil-módra szélesen artikulálva, az e magánhangzókat mogorván alátekerve a Szombat esti versben.

Költőnek tartja magát, ami mókás ebben a versnek nem kifejezetten alkalmatos korban. (Egyetlen létező költőt látok manapság közel-távol, ő is nő, nem férfi, Kiss Judit Ágnes a neve, nem is értem, férfi miért ír verset, ahelyett, hogy harcolna az epikával). „A prózát a költészet kiterjesztésének érzem, a képzőművészetet, zenét pedig a költészet írásban nem megjeleníthető részének.” – mondja. Ekkora hülyeséget régen hallottunk. „A költők leprózaíróznak, az írók leköltőznek.” Mit lehetne tenni? És aztán: „Szeretek író lenni, ugyan másra is képes vagyok, tudok számtalan szakmát túl a közepes szint felett művelni, de mégis inkább az irodalom a varázsszőnyeg. Amikor reggel a macskáimat etetem, megbeszélve velük az éjszakai tévelygéseket, író vagyok. Nézem a napfelkeltét, gyűrött, nyűgös, kétségbeesett és tehetségtelen vagyok, reménytelen, veszélyes, egy romhalmaz, egy istentelen nulla, akkor író vagyok. Ha megint kölcsön kell kérnem némi pénzt, író vagyok.”

Sallangok. Csinálmány. Olyan különös, ha kortárs barát ilyesfélét mond. Nem akarom elhinni. Nem hiszem. Írónak lenni nem lila varázsszőnyeg, hanem a legmasszívabb kiszolgáltatottság, főként, ha az ember nem óhajtja szolgálni a szolgálnivaló trendeket, nem hajol mindenfelé. A kiszolgáltatottság közönséges neve a pénz, nem más. Az író éppen úgy a gazdasági környezet kiszolgáltatottja, mint a kőműves, és nem elég, ha képes és hajlandó kéményt építeni.

Adynak Hatvany Lajos sznobizmusa a mentőkötél. József Attilának is, de ha jobban megnézzük, az egész Nyugat-nemzedéknek a cukorgyárak bevétele, nem mellesleg, egyensúlíteremtő szándékkal az irodalomtörténész, Petőfi-kutató Hatvany önelégült, „hozzáértő” ostobaságainak elviselése.

Kinek kell ez? Ki akar író lenni? Ott nagy bajok vannak. Az író nem „akar”. Hanem író. Nem tehet mást. Sütheti. És megköti a különalkukat, különbékéket, vagy meghal lazán. (Hatvany óta a kultúra számára zárva a cukorgyárak – is). Persze ez csak akkor érint írót-költőt, ha kimarad a milliós örökségből, ha csak játszik a lottón fölöslegesen.

Nem ezt akartam mondani, dehogy. Faludi fontos író, jó prózaíró. Nem kismester, ahogy mostanában a Bajza utcán kívül, valamely leágazásban dolgozó írókat szeretetteli lekezeléssel címkézi a szakma. Faludi jó prózaíró. Érzi, tudja, ismeri, megjeleníti a természetet. Nevezhetném életnek, ha nem volna benne sok a pátosz.

Remélhetőleg megmássza. Vagy nem. Meghalunk, és semmi nincs megmászva.

(Faludi Ádám, Tatabánya, 1951. január 2., író, költő.)

Faludi Ádám

1951-ben született. Volt többek között híradásipari technikus, lakatos, műszerész, távirat-kézbesítő, terményszárító, tanár, újságíró, alkalmi munkás. Leghosszabb ideig pedagógusként dolgozott 1974-1997 között. Szellemi szabadfoglalkozású, jelenleg Tatabányán él. Első kötete 1988-ban jelent meg, legutóbbi 2010-ben Hogyan teremtettem világot címmel a Széphalom Könyvműhelynél. Honlapja: www.faludiadam.hu

Megjelent könyvei
A madarak helyében
A rockdíler
Akasztott angyal
Alagsori műveletek
Angyalbérlő patakot keres
BIG MEK
Elvetemült történetek
Napraforgó
Országúti firkáló
Szemelvények
Szögletes virág
Visszajátszás  

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.