Ugrás a tartalomra

Utazások Migréniában

A túlélést Lénárd Sándortól tanultam. Nekem szerencsére nem a második világháborúra készülő Európában, aztán egy brazíliai őserdőben építkezve kellett gyakorolnom e tudományt, elég volt hozzá a páratlan életösztönnel megáldott orvos-írót olvasnom. De Lénárdot talán épp ezek az idők tették harcedzetté olyan jelentéktelennek tűnő bajjal szemben is, mint a fejfájás. Holott, aki a migrént egyszerű fejfájásnak fordítja, szerencsés ember – nem tudja, miről beszél. Lénárd tudta, és nem csak hivatása révén. „A migrénes többet tud, mint az, aki éhezett: nemcsak azt, hogy a vers és zene az ebéd utáni világ játékszerei – azt is tudja, hogy maga az ebéd a fájdalommentes lét igénye. Az ember csak akkor él, ha nem szenved. Semmi se fontos, a robbanó napok sem fontosak – csak az fontos, hogy véget érjen a fájdalom. Gotamo Buddha – talán ő is migrénes volt – tudta ezt. Königné tudja. Én is tudom. Mindenki, aki szenved, tudja: érdekes, hogy még vannak, akik a fájdalomban valami harapós és alapjában véve hasznos házőrzőt látnak! Ha az ebéd nélküli és a jóllakott világnézet összeférhetetlenek, a szenvedők s a nem szenvedők sem fogják megérteni egymást soha.”

Jónéhány éve én is tudom. Ha szóba kerül, egy tekintetből azt is megállapítom, ki a sorstárs, és ki az udvarias megértő. Január 2-án fejfájással kezdtem az évet. Aki szilveszteri duhajkodást sejt a dolog mögött, még csak udvarias megértő sem: nem tudja, hogy egy háromnapos nagy attakra semmivel nem kell rászolgálni. Nincsenek bűnök és nincsenek jutalmak.

A migrén olyan simulékony modorban érkezik, mint az Ördög Molnár Ferencnél. Még jelzi is finoman jöttét, édes fáradtsággal környékez. Kényelembe helyezi magát és fülbe duruzsol, amíg köpönyegét a karosszékre kanyarítja. Aztán a hajamba túr az ujjaival, mint aki csak játszik, már megy is, már itt sincs, hogy aztán éjjel keményen tarkón ragadva átvegye az irányítást, és meginduljunk a szellemvasúton. Három nap, olykor négy. A második a próbáé: ekkor dől el minden, a túlélés. A test ernyedten fekszik, néha remeg, mint a kocsonya, a fejben fejsze dolgozik, hogy szétfeszítse, de folyton beszorul, és csikorogva próbálkozik a csonttal. A szem a fénytől rebbenve menekül, a legenyhébb sugár is tőrszúrás az agyba, a gyomor viharos tengerként hánykolódik, az egyensúly- és az időérzék odavész, a száj összefüggéstelenül motyog. A fájdalomban csak jelen van, a pillanatok továbbgördítenivaló sziklák. Még csak ezt. No még ezt az egyet. Még ezt, és akkor talán már a következőt is. S aztán elkövetkezik az egyezkedés. Mit adsz az enyhülésért? Az kevés lesz, barátom. A végső enyhüléshez feltétlenül. Nem vagy elég bátor. Ha elég bátor lennél… 

Elég!

A migrént egyféleképp lehet túlélni: tudni kell, hogy egyszer csak elmúlik. Hiába próbál meggyőzni, hogy soha többé. Amikor csak a fájdalom vagyok, élő lüktetés, tanulok. Azt tanulom, hogy csak a test van, semmi más. Minden egyéb bájos képzelgés, rózsaszínből szőtt leányka-álom, hit, remény, és más mókás, tarka limlom. Létezésünket tüllfátyollal burkoljuk körül. A migrén kis halál, de nem a gyönyörteljes le petite morte, hanem rövid eltávozási gyakorlat a kikapcsolt telefonon felgyűlő üzenetek, a postafiókban szaporodó olvasatlan emailek, az elnémított csengő és a lehúzott redőnyök között. Ha a test nincs jelen, akkor, fájdalom, semmi sincs, hiába lennék köztetek. Értitek ezt?

S aztán az első derengő jel. Mint mozduló szellő a fullasztó kánikulában, angyalszárny érintése. Az enyhülő égővörös. Mióta fekszem itt? Lassan hetvenkét órája. Hajnalodik. Szavak formálódnak újra a fejben artikulátlan nyögések helyett, a szüntelen remegés alábbhagy. Talán hívott időközben telefonon, akitől annyira vártam – ettől rögtön erőre kapnék. Vagy egy kis gyümölcslétől a kiszáradt számba, mint amikor a nagyanyám kényeztetett nagy nátha idején, igazolva a mulasztott napokat… Hát ki mondja, hogy nincs lélek? Miféle ördögi teremtés, aki csak az idegekben, a vérben, a sejtekben hisz? És miféle alantas színjáték hiteti el, hogy nincs semmi, ami ezen túl van?

Milyen nap is lehet ma... És holnap milyen lesz?

Et resurrexit tertia die.

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.