Ugrás a tartalomra

A hónap írója – Faludi Ádám: Égő porszemek

ÉGŐ PORSZEMEK
FALUDI ÁDÁM VERSEI ÉS NOVELLÁI
 
 
ez a nap nem az a nap
az elásott versekből
 
ez a nap már nem a tiéd
későn ébredsz a hajnal elkelt
megelőzött az alkuszhad
 
kelhetsz bármikor mindegy
így alakult
tőzsdén a napfelkelte a párna a takaró
felvásárolva az álom az álmatlanság árny fény maradék
rád licitál egy öltönyben óbégató tarvágott nullaszorzó
húzza kifelé a szőnyeget alólad és a szőnyeg alól is
kihúzna egy szőnyeget
hogy vevő legyen és eladó
és semmi más
amiért érdemes volna felébredni
ezen a reklámgézbe jó vastagon
beletekert és beárazott napon
 
 
 
Haggyámá
 
Egyszer meghaltam, de ez régen történt. Akkor éppen alkonyodott, berepült egy hattyú a fejembe és azt állította, hogy ő egy árva lélek, dominózni szeretne. Egész éjjel ezt kellett hallgatnom. Ettől aztán a virradattal valami történt, próbáltam felkelteni a Napot, nem ment, hiába rázogattam, mindegyre azt hajtogatta, hogy haggyámá, haggyámá. Elloptam egy cipőt, ott találtam az ajtóm előtt, épp illett a lábamra, utóbb kiderült, hogy a sajátom, felrohantam a hegyre, állt ott valami kilátó, felmásztam a tetejére, de a virradat sehol.
   A kilátó egy hajdani szénbánya aknatornya volt eredetileg, egy acélkolosszus, a lépcsőzete épp akkor szakadt le óriási robajjal, amikor elszántam magamat a leereszkedésre. A hattyú tovább kérlelt, leültem mellé a vaspadlóra a kilátó tetején, és meghaltam. Nem volt ehhez dominókészletünk, se a hattyúnak, se nekem, úgyhogy fejben játszottunk. Élő halottként elnyertem a hattyú szárnyait, ettől a hattyú is megkrepált, két hulla hevert a kilátó vasán odafent. Én csak a taxiban tértem magamhoz, elképzelni sem tudom, mennyi idő múlva.
   Beviszem a kórházba, maga beteg, mondta a taxis, le kell operálni a szárnyait, mielőtt bármi jóvátehetetlen történhetne. Erre újra meg akartam halni, de nem maradt már rá időm. Jöttek értem, hogy elvigyenek.
   (They’re coming to take me away, ha-haaa – skandálta valami gyagyás.)
 
 
 
matt
 
kérem a palástomat
idegenek jönnek
csinálj pénzt ha nyugalmat akarsz
hallani már messziről
meg majd a fűtés télen lélek úr
azt se feledje
hát engedtem nekik és most
pocsékul vagyok
redőnyrésen át
befejeződő nyári hajnalok
megismételve megint
megismételve újra
a hattyú üti a sirályt
a királynő a lovaggal hátul
aktra kész
meztelenül repülő köteléket alakítanak
amikor idegenek jönnek
ismerős tanácsaikkal
én meg inkább indulnék
látom magamat ahogyan hallom őket
a hattyú a sirályt üti
és bíztatóak megint a részidők
 
bástyák már nincsenek
első bástya utolsó bástya
elsöpört idők
matt lesz minden ha maradok
látom ahogyan hallom
egy ehhez hasonló érzés birtokol
feketén fehér
hová lett a végtelen
ne is kérdezd
mustra ez feketén fehér
hová lett a végtelen
mi az ami majd a helyére ér
és kérem a palástomat
 
 
 
Papírlány
 
Valamelyik régi karácsonyra a Brémai muzsikusokat kaptam. Ez egy mese-leporelló volt. Egy széthajtogatható, színes karton, felül az ábrák kontúrja mentén formára vágva. Hol hagyhattak el ezek a Brémai muzsikusok?
   Korábban meg egy papírtanyát is kaptam, lévén a leporellók ideje egyéb híján. Ha felnyitotta az ember a nagy alakú, könyvre emlékeztető borítót, akkor egy úgynevezett tanyasi idill tárult a szeme elé. Kiemelkedett a keménypapírból hajtogatott ház a lefektetett borító síkjából, körben kerítés, kapuk, baromfifélék, kutya, macska, tehén, disznó és a ház népe. A házban lámpa égett. Papírlámpa papírfénnyel. Gyönyörű volt.
   Sokat bámultam ezt a papírtanyát egy valódi tanya valódi asztalán, és azt hittem, hogy a papírból készült azért valamivel valóságosabb, mint az, amelyikben éppen időzöm.
   Betelepítettem fantáziámmal a papírudvart, és fülig szerelmes lettem a kútról vizet hozó papírlányba. Hol hagyhatott el ez a papírlány?
 
 
 
madárballagás
az elásott versekből
 
madárballagásnak keresztelem
alig egy órával a rigózápor után
ahogyan a parti kövezeten megyek melletted
tőled kilométerekre
és a parttól nagyjából még tíz méterre is
ezekhez a kilométerekhez képest
 
és a madarak kitartóan jönnek
lépkednek velem
pillantásommal megáldom mindet
és mellém szegődésüket madárballagásnak keresztelem
 
végül is a szárazföld
bárhol partnak nevezhető
ebben mindjárt meg is állapodunk
alig egy órával a rigózápor után
 
 
 
Som
 
Azt álmodtam, hogy a kórházban fekszem, s Som hajol fölém. A rövidség kedvéért, s a fanyarság okán: Som, aki eredeti nevének használatától is eltiltotta magát, amikor elérkezettnek látta az időt. Így különböztettük meg saját magától: Som. A rövidség kedvéért, s a fanyarság okán. Költő volt a javából, de a Vaar Ferenc családi hagyatékot túl közönségesnek tartotta, és a Vanra Cefre költői azonosítót kockázta ki belőle, amikor elérkezettnek látta az időt. Ezen a néven aztán a kutya nem közölte, az is igaz, hogy nem is nagyon erőltette a dolgot. Amikor meg kezdte volna beadni a derekát, már elkésett vele.
Ő volt az egyik olyan földi lény, akivel szót tudtam érteni.
– Som – mondtam neki –, én egy világhírű amerikai zsidó író szeretnék lenni.
– Erről sajnos lecsúsztál – válaszolta.
– Akkor meg a legnagyobb semmittevő.
– Jó úton jársz – felelte.
– Nem akarok meghalni.
– Tedd próbára az akaraterődet.
– Nem akarok fiatalon megöregedni.
– Ne légy feledékeny.
A másik közeli hozzátartozóm pedig a Goodmans hangszóró volt. Húsz wattól felfelé.
Aztán eszembe sem jutott többé, hogy író legyek. Csak az, hogy legyek. Nem akartam fiatalon megöregedni. Vanra Cefre kobold képe, azzal a kusza göndör, fekete hajjal az angyalt juttatta eszembe. Az Angyalt. Az utolsó órák időpontjáról azonban egészen más elképzeléseim voltak.
– Ha már csak egy hét van hátra az életedből, ne vegyél tartós tejet – súgta a fülembe a kobold a közismert jó tanácsot, aztán egy nem evilági vihogást hallatva kihátrált a kórteremből.
 
 
 
a fuvolaórák lassan úsznak el az új tér felett
 
hatodik dimenzió ötödik halmazállapot
a fán fülek vannak levelek helyett
közvetlenül hallanak fahangot feletted
ezen a csillagon űrsörény a csóva
a legcsodásabb szimfónia szól mindig
amikor a
zeneiskolát hallgatod működés közben
nem kell kötődnöd senkihez csak vársz a
hangodra
a csillagcsóvában nincs ketyegés nincs idő
a művészet másnak való
a kerítésen kívül mászkálni szórakoztatóbb
a művészet kerítésén kívül nem húztak határt
korlátlan választási lehetőségek ágaznak le
az ösvények oldalán
hogy milyen voltam
hát azt például így sem tudom meg soha
nem rögzített alpinista holmik
karabinerek kampók
mászkálok jövök megyek és négynegyed
találok egy lantmadár tollat
egy tubatollat is
valaki ötödször fut neki a szólamomnak
alighogy nekivágsz
már vége is van a dalnak
mondja a karabiner
karabiner mondja a kampónak
 
 
 
Égő porszemeket hallgatni*
 
Alig égtek az utcai lámpák, csak annyira permeteztek lefelé némi fényt, hogy nagyjából láthassam azokban a semmibe haloványuló körökben, miben botlom meg. Húztam magam után a bukdácsoló kerekes bőröndöt, és már szerencsétlennek sem éreztem magamat. Nem voltam szerencsétlen. Nem voltam, talán nem is voltam egyáltalán. Csak a másolatom. Az is lehet, hogy én sírtam az esőt, már majdnem kezdtem sajnálni ezt a bőröndös valakit ott a magába húzódó házak között, abban az átázott áprilisi sötétségben. Mégis mire számítottam? Nagyjából erre. Kivéve az esőt. Az eső nem szerepelt a terveimben, nem is öltöztem az Áprilisi Sötétség Esőjéhez. Pedig ehhez az esőhöz illő kollekciót kell összeállítani, a kénkőbe is, részesévé kell válnunk, közreműködőjévé, s Janis Joplint hallgatni fejben. A Magic of Love-ot, vagy a One Night Stand-et a Farewell Songról. Vagy bármi mást, ami ott lóg a levegőben két tartalék angyalszárnyként. Ne hagyd ki, ha eláztál.
   Hogy is van az a jó kezdőmondat Malamudnál? S. Levin, egykori alkoholista, a kontinenst átszelő hosszú és fárasztó utazás után, 1950 augusztusának utolsó vasárnapján, estefelé szállt le a vonatról a Cascadia állambeli Marathonban. Szakállas volt, holtfáradt és magányos. Fordította Szilágyi Tibor. Persze semmi közöm ehhez, de hosszú évekig a kedvenc kezdőmondatom volt. A rockdíler terjesztette ezt a mondatot, amerre járt. Minden ellenszolgáltatás nélkül, mert azért lett rockdíler, hogy ne fogadjon el semmit ellenszolgáltatásként. Jótettet se a jótett helyébe. Semmit a semmiért, ugyanazt a mindenért.
Szóval a gömbcsukló feladta, előfordul az ilyesmi.
   A vénséges Ford a parkolótól talán húsz méterre reccsent egy utolsót, aztán se előre, se hátra. Más irányban meg sem próbáltam. Az értékeket igen helyesen és leleményesen átmenekíttettem az autóból ebbe a guruló förmedvénybe, amit magam után húztam és egy kuka mellett találtam, amikor lomtalanított a város, ide negyven kilométerre, odahagyott lakhelyemen. Ügyes kis bőrönd, de leszakad a karomról néha. Ahogy szoktam volt mondani: egy váltás magnószalag van benne, meg némi egyéb holmi, ami az Új Élethez nélkülözhetetlen. Hát akkor csak rajta.
   A lakatban elfordul a kulcs, és persze ettől a lánc, ami a kapuzárat helyettesíti, beleesik a sárba, benyomom a kaput, aztán visszababrálom az egészet. Nem szoktam káromkodni, lehet, hogy nem is tudok, egy nagy nyögésbe csomagolok helyette valami nagyon ősit és rejtélyeset most is. Ez olyan, mint a blivit a Kurt Vonnegut Univerzumban. Egy kilós zacskóban két kiló szar.
   Na most belül vagy? Belül, belül. Sötét van, mint egy nigger király kriptájában. Rasszista disznó. Hol a kulcs? A kulcs Frank. Bent hidegebb van, mint odakint, de nem esik. Képes leszek begyújtani? Nem, nem leszek képes. Megteszi helyette a gáztűzhely vagy a villanymelegítő. Tudod, mi a legnehezebb dolog a világon? Egy kerekeken guruló, átázott bőröndöt vonszolni a sárban a külváros legszélén, a sötét áprilisi utcán, miközben zuhog az eső. Nem is ez a legnehezebb. Én vagyok a legnehezebb. A rekordok könyvében egy hajszállal marad le tőlem ez a konyha. Olyan dermedt, amilyen dermedt csak lehet egy évek óta elhagyottan álló falusi konyha, amelyikbe nem jár hálni a lélek. Villany már van néhány hete, így aztán bármi is lehet.
   A legszebb tócsa az elhagyott tócsa.
   A villanymelegítőt bedugom a konnektorba, azonnal zizegni, percegni kezd a cekasz fűtőszál mind a három kerámiahengeren. Cekasz. Évtizedek óta nem használtam ezt a szót, nem ártott volna előbb leporolni, lefújni róla a port, mert most, ahogyan fokozatosan vörösödik, a porszemek is felizzanak, s ezt nem hagyják annyiban. Égő porszemeket hallgatni, majd kilépni az újabb tócsából, meztelenre vetkőzni, be a szobába; íme, az ágy! Bebújni a hókupac alá, s várni, mikor lesz belőle kacsatollal töltött meleg dunyha, miközben kattog a fogazatod, mint Gatling géppuskája. Ez már valami. Látni tőle az események végét.
   Nagyjából háromezer zeneszám hangzik fel az 1967 és 1972 közötti időszakból. Sajnos ugyanabban a három percben, amíg a földkörüli pályát elhagyva belezuhanok a kozmoszba. A kozmosz felé hullva az a falfirka pörög előttem, amelyiket az utcai ablak alatt találtam néhány nappal ezelőtt. Jó lenne, ha a gyerekem rajzolta volna. Csakhogy nekem nincsen gyerekem.
 
 
 
 
*Az idézett prózai szövegek megtalálhatók a szerző A rockdíler című kötetében, mely a Tatabánya Alkotó Művészeiért Közalapítvány támogatásával a Magyar Napló kiadásában a Könyvhétre jelent meg. 
 
A címlapot és az oldalt Pogány László Látható költészet című sorozatának Faludi-versátirataival illusztráltuk (részletek)
 
 
 
 
Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.