Ugrás a tartalomra

Milánói merítés – Hogyan lett Friedmannból Capa?

A tavalyi Milánói Világkiállítás alkalmából számtalan magyar program valósult meg, nemcsak a hat hónap alatt, hanem előtte és utána is, és nemcsak a pavilonban vagy az Expo területén, hanem egyéb milánói és lombardiai rangos helyszíneken, a Scalától a monzai királyi palotáig. 

Ezek közül emeljük ki a fotókiállítást, amelyet Robert Capa 1943–44-ben Itáliában készült fényképeiből rendeztek, és amelyet Pisapia milánói polgármester, valamint Szőcs Géza, a magyar pavilon kormánybiztosa nyitottak meg. 

E megnyitó beszédnek a szövegét közöljük az alábbiakban.

 

 

Szőcs Géza

Robert Capa 1943–44-ben Olaszországban… Mire is gondolunk először, ha ezt látjuk leírva? Pontosabban, kire? Melyik jóbarátunk, melyik kedves irodalmi hősünk jut eszünkbe, ráadásul amerikai, hiszen ő is éppen akkor, éppen ezekben az években éppen arra járt, mit járt – harcolt, félt, reszketett, küzdött, az égen röpködött a felhők fölött és a felhők közül nagy robajlással alázuhanva? Hát persze! Yossarian pilóta, a Joseph Heller által megalkotott-megörökített halhatatlan figura, A 22-es csapdája című regény feledhetetlen, furfangos hőse. No meg a bajtársai, Hóden, McWatts, Milo Minderbinder és a többiek… Nézegetjük Capa fotóit, vajon nem ismerünk rá valamelyiken Yossarianra? Vagy a társaira? Nem fedezzük-e föl valamelyiken a nápolyi kurvát?

Robert Capa testvéröccse, Cornell Capa is kiváló fotós volt, szinte azt mondanám: pont olyan jó, mint a bátyja. Amikor elindultak Budapestről Nyugat fele, szerencsét próbálni, talán kevesek mondták volna meg, melyikükből válik világnagyság. Ma már könnyű választ adnunk: nem az, aki a jobbik fotós volt kettejük közül – hanem az, aki a zseniális volt.

Vajon ki tudja ma már, honnan ered Friedmann Endre (és Friedmann Kornél) művészneve? Budapesti barátai úgy vélték, társuknak szélesebb a szája a megszokottnál. Majdnem olyan széles, mint egy cápáé. Rá is ragasztották a becenevet: Cápa – s a fotós ezt megőrizte. Aztán az öccse is átvette.

De közelítsünk a művészhez a költők felől. Oscar Wilde azt írja: Amit a művészet igazán tükröz, az nem az élet, hanem a néző. Igen, van ebben valami Capára vonatkoztatható: úgy tud nézni, hogy a néző magára ismer. Azt gondolja: de hiszen mindezt én is pont így fotóztam volna. És ezek a háborús jelenetek, romok, katonák, ez a frontvonalak szabdalta Olaszország – mindez úgy mutatja meg magát, úgy mutatkozik meg, úgy tekint miránk, nézőkre, mintha ő maga nézné önnönmagát a fényképész kamerájában.

Hogyan kell ezt értenünk? A másik költő, Rainer Maria Rilke erről a mágiáról, erről a rejtélyről, erről a titokzatos paradoxonról így fogalmaz:

„…denn da ist keine Stelle, die dich nicht sieht.“   (Rilke: Archaikus Apolló-torzó) Mert hiszen nincs Hely, mely ne látna téged...

és rögtön azzal a sorral folytatja, amelynek ethoszát persze nem szabad szó szerinti imperatívuszként értelmeznünk, de amelynek igazsága talán átjárja Robert Capa legtöbb fotóját – míg másokét nem, s talán ez különbözteti meg őt mindenki mástól –, amely sor tehát Rilkénél így szól:

„Du mußt dein Leben ändern.“ Változtasd meg életed.

Capa ennek a zsenialitásnak volt a hordozója, ennek megfelelően élt és alkotott. Afrikában és Spanyolországban és Normandiában és Vietnamban. És természetesen Olaszországban is.

 

 

 

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.