Ugrás a tartalomra

Költőnek lenni rock and roll, prózaírónak kínszenvedés

 
 
Költőnek lenni rock and roll, prózaírónak kínszenvedés
 
Egy kortárs prózaíró kesergője
 
Volt egyszer egy novellista,
a 2000-es évek elején Kolozsvárosban
tűnt fel először az irodalmi pályán
Arról, hogy milyen nehéz című könyvével,
vették, mint a cukrot,
olvasói igény mutatkozott az utánnyomásra,
hiába rejtették el a hátsó sorba
szemérmesebb könyvesboltok eladói,
folyton elő kellett onnan keresni,
s nem a borítóra rajzolt női testrészek végett,
mi tagadás, kissé pikáns lett ama koperta,
de hát a témához igazodott,
nincs semmi bűne az ártatlan grafikusnak,
ő csak tette a dolgát, s megmutatta,
milyen az, ha az író
alaposan bevacsorázott erotikából,
s úgy érzi, termékenysége eme vonalon
okvetlen meg kell mutatkozzon
mindenféle pajzán iromány által.
A nem túl magas, rendkívül rokonszenves író,
aki magát gyakran beleírja műveibe,
azóta olyan karakterekre lelt, mint Sebestyén, a bérolvasó,
na meg a Személyi figyelő, akiből film is készült,
de értekezett a kávéfőző és kávéscsésze szerelméről,
a hivatalnoki lét keserveiről, az angol nyelvleckéről is,
s a Bulgakovban megállt egy szóra, hogy mindezt
nekünk László Nonó segédletével elmesélje.
 
Nonónak s Zsoltnak is minden bizonnyal az volt a célja,
kockásra nevesse az is a hasát, aki lusta tornaterembe járni,
súlyok helyett inkább kövér söröskancsókat emelget.
Elsőként a nevetés tárgyát képezték a misztikus kétezres évek,
amiről a sajtó is egyfolytában cikkez egy bizonyos új íróiskola kapcsán,
időutaztunk tehát az átkos kolozsvári sötétségbe,
mikor Bulgakov sem volt, csak egy Paraszt nevű kocsma,
ott szerkesztették lapot s egyéb kiadványt,
miután megunták a Cismigiu utca alagsorát
az akkori fiatal költők és írók,
Farkas Wellmann Endre,
Orbán János Dénes, a meghívott s még sokan mások.
Maga volt a dantei pokol, melynek bugyraiból
ilyen prózisták emelkedtek ki,
mint ez a Nagy Koppány Zsolt,
kit egyszer egy híres-neves szerkesztő
összetévesztett egy másik szemüveges,
rendkívül szimpatikus úriemberrel,
s meghívta felolvasásra Kolozsvárra,
s hogy rossz házszámnál kopogott,
onnan derült csak ki,
hozzátette, ne egyedül gyere,
hozzad magaddal Annát.
Mivel az írónak felesége Réka névre hallgat,
kissé zavarban volt, ki lehet Anna,
kutakodni kezdett a közeli s a távoli múltban,
meghányta-vetette magában a szerelmei sorát,
nagyon gondolkodott, volt-e hölgy, ki Anna névre hallgat,
de bárhogy törte fejét, onnan bizony ilyen nevű
múzsa elő nem bújt.
Nehéz az írósors, jaj de milyen nehéz,
kezdőként a Cismigiu utca alagsori szerkesztőségében
Nagy Koppány Zsolt élete s munkája egy lakban torzósodott,
ahol dolgozott, ott lakott, éjt nappallá téve szerkesztett, írt
szegény jobb sorsra érdemes lélek,
s a dívány, min aludt, nem volt más, mint
A ​vendégszerető avagy Szindbád Marienbadban tízezer példánya.
A legendás ezredfordulón abban az alagsori lakban formálódott a század,
az Előretolt Helyőrség híres-hírhedt hadteste,
hogy legyen most a szakmának kövér szidnivalója,
de hát ilyen ez a popszakma, nincs mit csinálni.
 
Néha írónk betér a könyvesboltokba saját könyvet venni,
ha a tiszteletpéldányok elfogynak, s mivel sokat nem adnak
ezek a zord kiadók, a vásárlás aktusa gyakran előfordul,  
a barátok, a szakma, szomszéd nénik, múzsák,
szegény olvasók, kik lelkesek, de könyvet venni nincs mód,
semmi perc alatt elkel ingyen akárhányszáz példány.
Ilyeneket keres a boltban az író, mint például
díjnyertes Jozefát úr, avagy A regénykedés vagy a  
Nem kell vala megvénülnöd 2.0 posztmodern regénye.  
S mivel a könyv ára a portré alatt vala feltüntetve, mindig lebukik.
A kortárs író könyve vagy túl fent, vagy túl lent van a sorban,
a könyvraktárban legfelül, s a boltban legalul,
ilyen ádáz a magas irodalom polcrendbeli harca,
jaj, de nehéz, jaj de nagyon nehéz a prózaíró sora.
 
Költőnek lenni rock and roll, prózaírónak kínszenvedés,
csupa-csupa munka, semmi vagánykodás, csajozós óda,
mindig csak a szöszölés, az átkozott sziszifuszi mondat!
Az író hát megirigyli a poéta őrületét, lánggal égő lelkét,
epikusan ugyan, de elegáns felező tizenkettesben,
akárcsak Arany a Toldiját, megírja A családi pör költeményét,
s minő büszkeség, a poéziát le is hozzák,
nem másutt, mint a Kalligram súlyos rangú s nevű lapban.
A költő, aki úgy néz ki, mint egy prózaíró,
mert szemüveget visel a sok szöszölés miatt,
bemegy a helyi Tescóba, felvásárolná a tucatnyi lapot,
de kiderül, csak kettő van belőle.
Nemcsak az író, a folyóiratok sorsa sem könnyű manapság,
bezzeg a Blikkből, Népszavából, Magyar Időkből
van dögivel, kérem, pedig ha a magyar ember
kevesebb politikát, celebpletykát és több irodalmat olvasna,
meg nagyokat szerelmeskedne, sokkal jobb lenne a közérzete.
 
A Családi pör csak formailag hajaz Aranyra,
újságcikkből ihletődött, miben azt írták,
a strici viperával támadt a kliensre.
A Költő rendes prózaíró módra utánajárt a témának,
először beüté a keresőbe a híres-neves oldalt,
hol a rossz lányok keresik a szeretkezés kenyerit,
aztán meg is látogatá az gyönyört áruló poklot,
de szigorúan csak dokumentálódás végett.
(Itt a közönség kajánul felnevet,
hogy persze, persze, ne nézzük az olvasót hülyének.)
Míg versben nyolc szóban varázsolsz,
regényben kell vagy hatszáz vaskos oldal,
s akkor sem mindig jön össze,
a prózaíró sorsa nehéz, jaj, de nagyon nehéz.
Jozefát úrban, ki regénykedik,
éppen ezért sok a vendégszöveg,
a Nem kell vala megvénülnöd 2.0
pedig csúnya jövőt vizionál a 2000 előtt született nemzedéknek.
Írónk regényeit édesapja orvosi szobájának
szomszédságában írja,
ihletően hat rá a szobából kiszüremlő betegsikoltozás.
Hát csoda-e, ha a legutóbbi regényében
a hősök nem fognak megöregedni?!
Novellát, ha ír, csak határidőre,
szerkesztői drákó, felkérés kell ide, kérem,
nehéz, igen nehéz a szegény prózaíró sorsa.
Zsoltunk végérvényesen szakított régi nagy szerelmével,
a posztmodern regénnyel,
s immár új tűz ég szívében, Történetnek hívják,
vaskos regény készül, csak nem tudjuk, mikorra.   
Egyelőre tanít ama sokat szidott íróiskolában,
s ha már rákérdeztek, elmondja,
miért nem aggályos sem erkölcsi, sem szakmai téren
ha fiatalok műhelymunkán vesznek részt kéthetente, havonta,
ennyi, semmi más ott egy oktató dolga.
 
Varga Melinda
Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.