Ugrás a tartalomra

A látó összegezés ígérete

A film, a mozi a modern és posztmodern ember kulturális alapélménye. Sokkal elterjedtebb mint nemrég a klasszikus vagy régebben a latin-keresztény műveltség, hisz’ pár évtizede lehetővé teszi a technika, hogy a világ bármely pontján, bármikor bámulhassuk ugyanazt.

Kimondva-kimondatlanul a film ma minden művészetek császára, legalábbis az anyagi siker, a hírnév és a tömegekre hatás lehetőségét tekintve. (És ma már az underground is globális). Annak ellenére, hogy a legfiatalabb művészeti ágazat, teljesen meghatározza napjaink arculatát. Az emberiség nagyja hétköznapi beszélgetéseiben filmekből idéz – többnyire nem tudva, hogy a filmek pedig könyvekre épülnek.

Ehhez mérten rengeteg kritika, elemzés, jegyzet, monográfia születik, sőt, filmeket írnak meg utólag könyvben, és állítanak színpadra, ami – annak ellenére, hogy sikeres, és ritkábban jó darabok születhetnek így – jó ízlésű, gazdag fantáziájú színházi rendezőnek sosem jutna eszébe. Hatalmas tehát a nyüzsgés, de ritka az olyan tudományos elemzés, amely a látó és láttatni vágyó összegezés igényével lép föl a témában.

Deák-Sárosi László A jel újbóli helyreállítása című kötete nem monográfia, hanem válogatás a szerző különböző fórumokon publikált elméleti írásaiból, kritikáiból, portréiból, elemzéseiből. A filmesztétikával doktori szinten foglalkozó szerző – aki emellett a klasszikus gitározást és költészetet is hasonló komolysággal űzi – vaskos kötete mégis valamiféle összegezés ígéretével kecsegtet.

Legyen szó bár Pasolini és más klasszikusok életművéről való töprengésről, hollywoodi látványfilmek cincálgatásáról, szórakoztató blődlik vagy szociállélektani igényű korrajzok nagyobb összefüggésekben láttatásáról, Deák-Sárosi határozottan és hitelesen képviseli a konzervatív, hívő, értelmiségi gondolkodó látásmódját és attitűdjét, miközben végig megőrzi egészséges szakmai távolságtartását.

„Miért nem készült a középkor és a közösségi érték perspektívájából ez az adaptáció a Beowulfból? Ma nem lenne aktuális egy közösségért kiálló és áldozatkész hős példája? Mi késztet valakit mítoszrombolásra, ha a jó mellé is állhatna? A kritikusok többsége jónak tartotta a filmet, még az is, aki szerint az a hősköltemény szatírája. Csakhogy egy mítosz kritikája egy újabb mítosz, aminek semmivel sincs erősebb jogalapja, mint az eredetinek. A szatirikus viszonyulást, a kifordítást korunk értékrendje indokolhatná, de az sem adekvát, mivel a jelen egyik fő problémája épp a közösségek és a közösségi értékrendek szétesése. Ha következetes a rendező, akkor a hőskölteménynek és a benne ábrázolt világ szellemiségének, illetve értékrendjének megfelelő adaptációt készít. Ellenkező esetben csak eltulajdonítja és kihasználja a szüzsét, visszaél vele” – írja a 2007-es film kapcsán a Beowulf és Csaba királyfi című esszében. Hasonló módon kérdez, provokál, mutat rá hibákra és erényekre, illetve foglal állást a puszta sugalmazáson túl, mikor a Tenkes kapitányáról, mint nemzeti kalandfilmsorozatunkról, a Mindenki című (Oscar-díjas) rövidfilmről mint anarchista munkáról beszél. Vállaltan rendhagyó értelmezést ír ellenben Bicskei Zoltán Álom hava mozifilmjéről: konkrét dramaturgiai javaslatokat tesz a cselekményszövésre, hogy az „esszéisztikus képeskönyv”, a „szimbolikus allegória” könnyebben befogadhatóvá váljon, többekhez eljuthasson.

Teszi ezt minden tolakodás nélkül, őszinte segítő szándékkal. Fontos gesztus – kritikusként-recenzensként magam is többször (vissza)éltem a lehetőséggel – az elemző párbeszéde az alkotóval. A virtuális korban, mikor a tömegemberek nem holmi bölcsek és írástudók gondolatait, hanem más tömegemberek „véleményét” tekintik irányadónak, mikor bárki lehet blogger, vlogger, brander, contenter vagy szabadúszó szexrobot, a kritika, az elemzés szerepe leértékelődött, hisz bárki írhat bármit, mindig akad, aki elhiggye.

A valódi, értő-látó kritikus a profanitás színes kavargásában voltaképpen az alkotó legfőbb szellemi társa, vagy, ha úgy tetszik, küzdőpartnere. Célja azonban nem a másik földre terítése, hanem jobb teljesítményre sarkallása.

A könyvben a legváltozatosabb filmek, alkotók, témák kerülnek elő, a rendszerváltás előtti időktől napjainkig, kronológia (szerencsére) nincs, van viszont tematika. A szinte minden műfajra kiterjedő alaposság alkalmassá teszi a könyvet akár arra is, hogy oktatási segédanyagként szolgáljon pedagógusok, vagy ötletbányaként filmklubosok, „kultúrosok”, „népművelők” számára. Erre maga a szerző is joggal ajánlkozik bevezetőjében:

„Szükség van (…) az ismeretterjesztést is magába foglaló szakirodalomra, amely felvértezi a nézőt a képi információáradat értelmezésére, a manipulációk kivédésére.”

Hasonlóan kibontható téma még a maszkok, álarcok, emberi-állati-szörnyi metamorfózisok kapcsolódó története. Vagy épp a modern-posztmodern ember (nyíltabban: a gyökérvesztett tömegember) egyik fontos válságtünete: a fantázia elvesztése.

A világ (mozgó)képi túlterheltsége ugyanis a belső képalkotást nehezíti meg már gyermekkorban. A gyermeki fantázia önálló (ős)képeinek áramlását a fejlődés érzékeny szakaszában kezdi el tönkretenni a villódzó képernyők és kijelzők harsánysága. Az a közösségi vagy egyetemes gondolkodás, ami az eredeti mítoszok, mondák, mesék (többek között a magyar népi kultúra) évezredes fönnmaradását lehetővé tette, pont egyfajta kollektív belső képalkotás (a mesét hallgató gyermek soha nem kérdezi: mi a királylány, vagy mi a sárkány, mert tudja), amit a mozgókép uralmával az emberiség „eladott”, cserébe azért, hogy néhány kiváltságos, ám jó képességű pénzcsináló fantáziájában gyönyörködhessen a világ bármely mozijában. Szándékosan fogalmazok sarkosan. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy mindez nem kérhető számon egy filmesztétán. Ám mivel Deák-Sárosi László határozott szándéka egyetemes értékekkel is bíbelődni, illetve értékrendet sugallni, megérné a téma az általános kultúrtörténeti összefüggések feltárásának kísérletét. Ettől néha a szerzőt alig-alig választja el valami, például itt:

„A halál minősített formája az áldozatvállalás, a mártíromság. Csak az önként vállalt áldozat hitelesíti a szót, a jelet. A minta adott, hiszen a keresztény vallás alapítójának felülmúlhatatlan gesztusa számos részleges utánzásra talált. Csakhogy ezek közül kevés volt igazán megalapozott és hiteles értékű. (…) ezt a fajta mártírt »csak« idézi. A jel helyreállításának egyszerre kell megismételtnek és eredetinek lennie. Paradox és szinte lehetetlen, de Pasolininak sikerült.”

Akad még ilyen rész a könyvben. És ilyenkor bizony a filmesztétikánál jóval tágabb horizontok sejlenek föl az ősi szakrális színház vagy a passiójátszás történetétől egészen addig az alapkérdésig, hogyan lehet egy, a világot átható impulzusként alapvetően deszakralizáló hatású médiumból szakrális tartalmat közvetítő médium. És természetesen a legnaivabb lelkek sem mondhatják, hogy úgy, mint bármi más. Eddig még egyetlen „bármi más” sem hatott így az emberiség egészére.

 

Deák-Sárosi László: A jel újbóli helyreállítása (Film, hagyomány, innováció). Magyar Napló, Budapest, 2020.


A recenzens fontosnak tartja megemlíteni, hogy bármennyire is rokonszenvesnek találja a tárgyalt műt átható gondolkodásmódot, szerzőjének (a könyvtől függetlenül, közéleti szinten) Lázár Ervinnel kapcsolatban tett megjegyzéseitől mélységesen elhatárolódik.

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.