Ugrás a tartalomra

Találkozásom Kő Pállal

 

Kő Pál 1941. június 2-án született a Heves melletti Perespusztán, édesanyja nő­­vérének kis házában, aki befogadta az elüldözött leányanyát. Pataki Terézia és Maczky Béla szerelemgyerekeként Pataki Lajosnak keresztelték.  Apja megszületése pillanatától fiának ismerte el.  

Nekem úgy tűnik, hogy Lujosnak, aki egyébként Kő Pál, az egész világ a barátja volt. Nemcsak a nap, a hold és a csillagok, hanem mindannyian, akik itten, a nagy kék égbolt alatt élünk. Tulajdonképpen föllelhető mindenkiben valami jó és szeretetre méltó, de ő talán e jó és szép tulajdonságokkal született. És másokban is csak ezt vette észre! Mivel nem a gyarlóság és gonoszság bántotta őt, hanem annak örült, ami értékes és szép az emberben.
Nagyon illett rá ez a Babits-idézet:

                   „Mindenik embernek 
                   a lelkében dal van, és a
                   saját lelkét hallja minden  dalban.
                   És akinek szép a lelkében az ének,
                   az hallja a másik énekét is szépnek.”

Ezenkívül őszinte ember volt, s nemcsak tessék-lássék nyilvánult meg, ahogyan mostanában dívik. Oda tudott fordulni érdeklődéssel a másik emberhez, ezért aztán mosolygósan élt, s talán még az ellenségei is kedvelték – ha egyáltalán léteztek ilyen elvetemült személyek. Képes volt másokra tekintettel lenni; türelemmel, hittel, szeretettel figyelt arra, aki segítséget kér tőle. Sokan voltak. 
Minderről éveken át sokszor meggyőződhettem. S nincs benne semmi túlzás, hacsak egy árnyalatnyi nem, amit a szeretet diktál.

Dedikáció a Vörösmarty téren, az Ünnepi Könyvhéten, 2010-ben

 
S Úristen, milyen nagyszerű mestere lett a tanítványainak! Járt-kelt közöttük a Képzőművészeti Főiskolán (később lett egyetem, és akkor ő címzetes egyetemi tanár), az órákon nem javított bele a munkáikba, csak halkan, egy-két mondattal korrigált. És szeretett dicsérni. Tisztelet és hála övezte, nemcsak az egyetemi katedrán a tanárt, a főiskola rektorhelyettesét vagy a Kossuth-díjas szobrászt, de mesternek szólították az epreskerti sétákon is, ha hozzákapcsolódtak a szobrászpalánták. Előttük mindenkor nyitva állt műtermének ajtaja. 

 

 

A nevezetes Szent István király kompozíció a Gellért-hegyen: talán az egyetlen ábrázolás, ahol államalapító nagy királyunk nem lóháton, nem a nyeregben ül diadalmasan, hanem lova előtt állva, kis templomot tartva kezében,  cipője orrával belekapaszkodva a földbe. 
Ez a szobrászunktól megszokott szelíd humor itt képletesen 
a konkrét történelmi valóság

Egyszer megmutatta egész évre teleírt naptárát, mert előttem is nyitva állt ez a nevezetes ajtó, és váratlan érkezéseinkkel többször felébresztettük magasra vackolt ágyában, ugyanis szundított egyet, ha a nappalai szédületes tempójában elfáradt. (Tanítványok, pályatársak kiállításaik megnyitóira kérték föl, kongresszusok előadónak, képzőművészeti lapok szerkesztésre, lektorálásra, bizottságok, alapítványok értékelésekre s egyáltalán: mindenki mindenféle fontos munkára.) Meg is kérdeztem tőle: Lujoskám, nem szobrászkodással kéne teleírnod a lapokat? Bűnbánóan bólogatott.
Életműve ugyanakkor elképesztően gazdag. Wehner Tibor róla írt nagymonográfiája is erről tanúskodik: az ország nagyvárosaiban királyszobrai, történelmi nagyjaink és eseményeink, irodalmunk klasszikus alakjai, s az emberi megnyilvánulások olykor mosolyra ingerlő, ironikus megmintázásai. Mintegy pótolni akarta a Magyarországon annak idején eltüntetett, lerombolt történelmi szobraink színe-javát, ezért is nyelte el őt a történelmi téma, s ezért tartotta őt Wehner Tibor jellemzően magyar szobrásznak.

Kossuth, az árvalányos posztókalapban

Kő Pál édesapjának fejszobra

Amikor személyesen megismertem, az 1970-es évek közepén, már a kedvenceimé fogadtam munkáit.  Előtte láthattam a Műcsarnokban első önálló kiállítását, ahová igen sokan ellátogattak.  Különösen a Gyűrűfű fogott meg; tulajdonképpen dráma, diófába faragva: kezében kis házát szorongató parasztember alakjával. A törvényesen kierőszakolt magyar faluösszevonások első áldozatának mementója. Sokan megálltak előtte, mert az ország pusztulásával néztünk szembe. Ezt akkor megmintázni bátor tett volt.  A téma különben is tiltott volt.    

 
 
Együtt nála a szocialista brigáddal és vele koccintva

Érthető hát, hogy őt hívtam föl a kéréssel, legyen első partnere, befogadója egy induló országos kísérletnek. A „szocialista brigád” címre a fizikai munkásoknak akkoriban pályázniuk kellett, és elnyerése jelentős előnyökkel járt. Nemcsak a norma teljesítése volt feltétel, hanem a közös részvétel is kulturális eseményeken, programokban. Addig csak a közös mozizásig és színházi előadásokig jutottak el, ezért javasoltam a képzőművészetet, a műtermi látogatásokat is. 1975 táján lehetett, amikor martinászok ötfős brigádját vittem el a műtermébe – azaz a zuglói Munkácsi Mihály utcai lakásukba, mert akkor még nem volt műterme. Olyan kedvesen fogadta a melósokat, mintha régi barátai lennének. Az ajtóban nagy demizsonnal várt minket, vidáman, nagy, fekete bajusszal. Arra emlékszem, hogy, ahová beléptünk, a szobában, Kossuth Lajos állt előttünk, színesben, zsinóros, filc mentében, árvalányos posztókalapban. Kicsit groteszk hősként, mintha népmeséből lépett volna elénk. Szinte vártuk, hogy megszólaljon. Koccintás közben körbejártuk a többit is: a Krisztus-arcú Utcaseprőt és a Kukást. Nem volt szokás addig a képzőművészetben megjeleníteni az ilyen munkákat végzőket. Tetszett a martinászoknak az Arany fülbevalós kislány is (igazi arany fülbevalóval); a győztes megjelenítése ez, amint sikeresen fölkapaszkodik a magas székre. Az Anyám könyvei is ott volt még a leterített kis tonett asztalkán, pici ceruzacsonkkal az egyik nyitott könyvben. (Így is el lehet mondani, hogy édesanyánk elkoptatta a ceruzáját, annyi levelet írt nekünk.)
Kiderült, hogy vendéglátónkat hihetetlen hajszában kaptuk el éppen; a Mohácsi Történelmi Emlékhely 29 sírjelét elkészítette már, és éppen ingázott Mohács és Budapest között. A 29 tervet a rajzasztalon szétszórtan nézegettük. Sok szobrász egész életében nem hoz létre ennyi alkotást. És ezek a különös fejfák egyedülállóak az emlékműszobrászatban.
Miután megismerhettem és megírtam édesanyját, barátsággá nemesedett a kapcsolatunk. Olyan szeretettel, annyiszor beszélt róla, hogy föl kellett keresnem a kilencven éve felé közeledő anyát. Előtte még egy történetet itt megosztanék róla, ahogyan jó humorú fia bemutatta nekem:

– Úgy biciklizik anyám, mint Eddy Merckx (a fiatalabb korosztálynak segítségül mondom, hogy kerékpáros világklasszis volt, a biciklizés koronázatlan királya). Hat szatyor lóg a bringáján anyámnak, és fittyet hány a KRESZ-re. Amikor átmegy az úton, dudálnak és szentségelnek az autósok. Ezért aztán beültetem magam mellé, és KRESZ-órákat tartok neki. „Látod, Édes? Ahol egy ilyen háromszög alakú tábla van, ott álljál meg! Meg kell állnod! És ahol ilyen a tábla – mutatok a nyolcszögletű STOP-ra –, ott aztán nagyon meg kell állnod! Értetted? Különben meghalsz!”
– És megérti? 
– Meg! Mindent megtanul!
– Tehát ezt a tulajdonságot tőle örökölted? 
– Ezt is, és a hihetetlen szívósságát. A könyörtelen következetességét! Azt is, hogy az elkezdett munkát, ha belehal is az ember, be kell fejezni! Sorolhatnám a végtelenségig, mert például nagyon-nagyon lelkiismeretes, és hihetetlenül bírja a terhelést. Viszi a hátán, és le nem tenné, amit magára vett. Hogy a Szent István bronzszobrom két évig készült, s a Menyasszony tizenkettőig, ezt a kitartásomnak tulajdonítom. A zenéhez való kötődésemről aztán ne is beszéljünk! Nagyon szeretek énekelni. Még citerával is. Nem tudom, van-e olyan magyar dal, amit édesanya ne tudna.

Egyik kedves baráti megnyilvánulása

Rajzos levelének egyik lapja

Amikor egyszer, elég régen, hívtam őket Hevesen, kérdeztem, nem zavarok-e, Lujos így válaszolt: Nem zavarsz, dehogy is, édesanyámmal éppen énekelgetünk. Milyen jó volt ezt hallani innen, Pestről, az idegtépő, zajos fővárosból!  És elképzelni a meghitt helyzetet, amint a fia az anyjával az öreg hevesi kúriában, a csöndes délutánban együtt fújja a pentaton dalokat. Lám, lehet így is élni ebben a mai világban! 
Többször meghívtak engem is Hevesre, amikor már leköltöztek a feleségével, Hevesy Csilla szobrászművésszel és két kamasz fiukkal.  Amikor a visszaszerzett, ősi nemesi kúriát már fel tudta újíttatni Lujos. Egyszer együtt ebédeltünk, és utána magunkra hagytak Terikével. (Mert azt mondta, így szólítsam.)  Ő mindvégig kacarászó vidámsággal vallott nehéz életéről. „Csak semmi komolykodás”, áradt minden porcikájából az öröm, s én igencsak meglepődtem, hogy a majd kilenc évtizednyi élete során nem vesztette el eredendő jókedvét. Csiripelt, mint egy kismadár, szinte röpködött. Elmondta, hogy akkor sem sírt, amikor mindkét család, még a saját szülei is kiebrudalták. Inkább nagyon örült, boldoggá tette őt születendő gyermeke, és tudta, biztosan tudta, hogy szerelme, ifjabb Maczky Béla csakis az övé, és amint visszatér a frontról, mellé fog állni. Ugyanis Pataki Terézia szép fiatal leányként itt, Maczky nagyságoséknál szolgált, ebben a házban, kis cselédként. És bizony elcsábította az ifjú nagyságos urat. Erre különösen büszke volt. Az akkori megítéléssel ellentétben ő boldogan élte meg ezt a helyzetét, bár a ház asszonya nagyon megharagudott rá, és elzavarta. Sokkal jobb partit nézett ki a fiának. 
De amint a fia hazatért a hadifogságból, megtért Terikéjéhez, nevére íratta kicsi fiát, aki így már a második névváltoztatáson esett át; Pataki Lajos után Maczky Levente Lajos lett. Az apát forradalmi tevékenységért ’56-után hét évre bebörtönözték, ezért csak a szabadulása után köthettek házasságot. 
A fiú már szobrásznövendék volt, amikor üldözött apja miatt véglegesen a szakmájára asszociáló Kő Pál nevet vette fel. A „Lujos” becenevet pedig görög barátjától kapta, aki a „Lajos”-t nem tudta kiejteni.

Lujos meghalt 2020. július 7-én. 79 évesen.
Már tudjuk, hogy igenis vannak nélkülözhetetlen emberek!
 

      

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.