Ugrás a tartalomra

Jelige: KUZUM – Gyémánt a lótuszvirágban

– Itt mindenkit úgy hívnak, ahogy akarja. Velem jössz, vagy kimész az udvarra?
– Kimegyek.
Lólépésben kiugráltam, majd kergetőztem egy pöttyös tyúkkal a fal mellett, és mászkáltam egy sárga traktoron. Aztán jött Ádám bácsi, és elindultunk. Képzeletben benépesítettem a folyósót: a gyönyörű nő volt a királynő, az öregúr a király, én elugráltam a ló szerepét, biztos akadt egy pár futóbolond is, Ádám bácsi a bástya, és az a tyúk beillett parasztnak.

 

Gyémánt a lótuszvirágban

 

Arany augusztus, csütörtök délután.
Épp végeztünk az ebéddel, mikor átjött Ádám bácsi. Egy szanatórium orvosa volt, nagyanyám csak úgy becézte munkahelyét: „bolondok háza.” Mikor fölállt, hogy induljon, felém fordult:
– Kijössz a szőlőhegyre? Autóval vagyok...
Imádtam autókázni, gyorsan igent mondtam. Nemsokára megérkeztünk a szanatórium elé. „Hát igen, ez van a szőlőhegyen”, jutott eszembe. Még kórházban sem jártam soha, nemhogy egy bolondok házában!... Késő. Kézenfogott, és mentünk a kék épület felé.
– Van egy kis dolgom, gyere, nézz körül.
Irtóztam. Még be sem léptünk, de már haragudni szerettem volna a ház minden lakójára. Dühös voltam, és csalódott. Széles, sakktábla mintázatú folyósó, fehér ajtók, fehér falak. Beléptünk az első baloldali kórterembe. Besütött a Nap, csak egy ide-oda himbálózó árny fogadott hüvelykujjával szájában, az ablak melletti ágyban. Közelebb mentünk. Gyönyörű, fiatal nő, fekete haján kékesen szökdécselt a fény. Csipkegalléros fehér inget viselt. Abbahagyta a himbálózást, de hüvelykujját nem vette ki szájából. Hosszasan nézett. Szemei, mint az állatkerti őzikéknek. Elmosolyodott, és beszélt velük: „Jól vagyok.” Elfordult, himbálózott tovább. Kimentünk, az iroda felé tartottunk. Nyílt egy jobboldali ajtó, és szakállas öregúr jelent meg.
– Doktor úr! Kész van már a máglya?
– Jó napot, Jeanne! Holnap.
– Már két éve holnap... – legyintett az öregúr, és eltipegett.
– Ki ez a bácsi? – kérdeztem. Nem értettem miről van szó.
– Csak egy bácsi. Magányos volt, azért van itt.
– De mi az a „zsán”?
– Őt Jeanne d’Arc-nak hívják. Tudod ki volt az?
Nem tudtam, hát röviden elmesélte, ki is volt az Orléans-i Szűz.
– De az nő!
– Itt mindenkit úgy hívnak, ahogy akarja. Velem jössz, vagy kimész az udvarra?
– Kimegyek.
Lólépésben kiugráltam, majd kergetőztem egy pöttyös tyúkkal a fal mellett, és mászkáltam egy sárga traktoron. Aztán jött Ádám bácsi, és elindultunk. Képzeletben benépesítettem a folyósót: a gyönyörű nő volt a királynő, az öregúr a király, én elugráltam a ló szerepét, biztos akadt egy pár futóbolond is, Ádám bácsi a bástya, és az a tyúk beillett parasztnak.
Másnap, nagyapám rejtélyes fiókjaiban kutattam a kisszobában, hallottam valaki belép a konyhába.
– Itt van a gyerek? – fölismertem Ádám bácsi hangját.
– Valahol kergeti a macskát, mit tudom én... – mondta nagyapám.
– Akkor jó. Tudod mit művelt a te Johann barátod? Éjjel kilopózott a mosdóba, motorinát öntött a kádba, és fölgyújtotta magát.
– Te jó ég! Életben van?
– Dehogy van életben! Annyi motorina elég lett volna három Jeanne d’Arc-nak is. Az ápoló ismét berúgott, minden páciens a mosdó előtt tolongott, mire fölébredt. Be kell mennem. Csak tudnám, honnan szerezte a motorinát... lehet abban az átkozott traktorban... na mindegy, megyek.
Sejtettem, az Orléans-i Szűz bácsiról van szó. Kár, hogy nem láttam, amint lobog, mint egy fáklya. Kíváncsi voltam, vajon az a gyönyörű nő is ott tolongott? És ki ő, miért van ott, ki akartam rohanni, és megkérdezni, de akkor megtudják, hogy hallgatóztam, és mehetek a sarokba. Bebújtam az ágy alá. Órákig feküdtem ott, de nem hagyták el a konyhát. Akkor kinyitottam a nagyszoba ajtaját, hangosan becsuktam és kimentem.
– Te hol voltál?
– Nézegettem a könyveket.
– Mindjárt eszünk. Moss kezet!

*

Külföldön dolgoztam, nyár végén indultam hazafelé. Gondoltam előbb meglátogatom a rokonaimat, és körülnézek a városban, ahol a vakációimat töltöttem. Késő délután kezdtem barangolásom. Sétáltam a Temes fölött, a vashídon, vissza a betonhídon át, majd betértem a temetőbe, abba a hatalmas parkba, ciprusokkal az utak mentén, fegyelmezett Máriák néhány síron, rácsos ajtajú kripták, melyekből a hiány dohos, zöld szaga áradt, néhol fénykép a név fölött. Először a családi kriptához mentem, onnan a szép légtornásznő sírjához. Nem csalódtam, még mindig friss rózsák hevertek a halmon. Sétáltam tovább, ítélkeztem, mennyire találnak a nevek a képekhez. Félénk kisleány, Tündike, jó, bamba fiatalember, Wolfgang, nem, szigorú tekintetű, idős nő, Lujza, mintha csak azt hajtogatná: „Menj, moss kezet!” Tökéletes. Ideje menni. Visszafelé a másik oldal képeit nézegettem, már nem érdekelt a név. Egy család, komoly férfi egyenruhában, fekete hajú lány, mosolyog csipkegalléros fehér ingben. A sakktábla királynője. Ovális üveg alatt, fémkeretben. Akit látok néha, és rám mosolyog, hüvelykujját szopogatva. Kék váza a síron, üresen. Eszembe jutottak a szép légtornásznő rózsái. Elsiettem. „Elnézést, kisasszony”, hadartam, „de bizonyára megérti...” fölkaptam egy szál virágot, és vidáman indultam vissza, de három sírnyira megálltam. Ősz hölgy sárga virágokat rendezgetett a kék vázában. Talán az édesanyja, vagy valamelyik nagynénje. „Na végre! Most megtudhatok róla mindent.” Oda akartam menni, de akkor meggondoltam magam. Már nem kellett a bizonyosság. Ki tudja milyen förtelmes, milyen otromba az. Mi végre tönkretenni kedvenc látomásom, főleg most, hogy szájából kivette hüvelykujját? Végülis nem mi választjuk a minket elkísérő képeket, mint ahogy azt sem, hogy mosolyt fakasszanak, vagy kísértsenek orvul. Nézzen rám ezentúl szomorúan, vagy szégyenkezve, esetleg dühösen? Hát nem. Mostmár nem kellett a fölösleges bizonyosság. Maradjon csak örök mosolygó és változatlan.
A kijárat felé indultam, kezemben a virág, egy rokonszenves sírt kerestem, ahová letehettem volna, akkor megláttam a szigorú tekintetű nőt, még mindig azt szajkózta: „Menj, moss kezet!” Hozzávágtam a virágot. „Nesze! Csak hallgass már, vén csoroszlya”, bocsáss meg Lujza, haladtam tovább virágtalan, majd leültem egy padra, háttal minden emléknek. Valós és lehetséges képek himbálóztak előttem: az Orléans-i Szűz, lángoló szakállal, az eleven sakktáblán kapirgáló pöttyös tyúk, és ő is, hüvelykujj nélküli,  megújult arcával. Hangosan fölkacagtam. És ahogy annak idején szerettem volna haragudni a kék ház lakóira, most úgy kívántam, akartam, hogy az ő kiléte örökre maradjon rejtély számomra, és sorsát borítsa fátyol, de mostmár nyugodjál békében, bárki vagy, bárhol, mindörökké.
 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.