Ugrás a tartalomra

Sütő Zsolt: Cyberpunk fotóalkímia

 


"Szép művet végülis nem olyan nehéz létrehozni - szépen élni sokkal nehezebb. Erre emlékezteti az elengedett mű az alkotót, jó esetben." - írja Sütő Zsolt. Két fotó-videóját és a cyberpunk fotóalkímiáról szóló írását közöljük itt, mintegy virtuális helyszíni szemleként.

 

 

Sütő Zsolt

 

Teret teremteni

 

 

- cyberpunk fotóalkímia (2009)

 

 

 

 
Képek, csak hullámok a tengerben.
Tengernek színe nincsen.
Nincsen is más csak a tenger, a sivatag.
(jegyzetek, 2009. április)

 

 

 

 

Mercurius (2nd version) from vj babel on Vimeo.

 

 

A kék alapszín. A kontempláció (a tér gyakorlata) a lét alapja. A kék: maga a tér. Szelíd, telített üresség. Tiszta transzparencia. Béke. Ég és tenger. Nemcsak alapszín, hanem nem-szín, is. A központi buddha-család. De a spleen színe is. A kéknek sosincs vége. Ahol pedig a vörös is megjelenik: egyensúly.
Akinél a kontemplatív életmód belső szükséglet, ott a fotográfia a világon kívül való létnek a gyakorlata. Ahogy a veleszületett, kiapadhatatlan, nyughatatlan teremtő erő, is. Képesnek lenni a képzeletre. A fénykép, természeténél fogva, csak egy ideát tud kiragadni és rögzíteni a világ hatalmas teréből - igaz, abba az egy ideába az egész univerzum beleszorulhat (Indra hálója). Belső (kreatív) gazdagságodra kell folyton rácsodálkoznod, és összeáll a kép, a Nagy Kép, a világról: hullik a világ darabokra, de minden a helyére hullik - egy képben összeáll egy pillanatra. Mintázatok és összefüggések kerülnek napvilágra, és minden elem a nagy egész részeként a helyére kerül, magától: ezt a helyzetet, vagyis ezt a véletlent előkészíteni hivatott az egész munka.
(-)
A véletlen (az exponálógomb lenyomása) egy szatori-pillanat. Katarzis. A tudat egy magasabb tudatszintbe villantja át magát. Előkészítesz mindent, hogy a véletlen (szatori) megtörténhessen - ehhez a legjobb gyakorlat: teret teremteni. A zen ülőmeditáció lényege, is. Egyfajta alkímia. Végső terméke, aranya, az maga a tisztánlátás, mint a legmagasabb kognitív emberi művészet. Feltétele továbbá feltétlen elengedése a műnek.
A fotográfia egy mentális plugin, a mindennapokra - a flow, a folyamatos tánc teljes értékű, néha persze kiemelt jelentőségű alkotóeleme. De a cél mégiscsak eljutni oda, hogy: Nem fotózok, mégis vagyok. Nem alkotok, mégis vagyok. A folyton megnyilvánulni akaró, és szembeszegülhetetlen kreatív erőnek mindegy, hogy írásban (szavakban), képekben (fotókban vagy mozgóképben), zenében vagyis hangokban-harmóniákban, esetleg mindezeket egybeszőve (pl. AV-installáció) jelenik meg, éli ki magát, ruházza fel létezését érvényességgel. Jó esetben úgy ad vissza a jelennek, hogy elvesz belőle.
(-)
Egy személyes megismerési módszer. Egy belső út kivetített állomásai (mental screenshots). Nem én alkotok, hanem rajtam és a munká(i)mon keresztül nyilvánul meg valami: egy mindenkiben és mindenben jelen lévő minőség, ami önmagát keresi, és ahogy a művészeten (vagy bármi máson) keresztül megnyilvánul, önmagával kommunikál - a befogadóban is önmagát keresi és találja meg, jó esetben. A legtöbb mű csak látható-tapintható lenyomata ennek a kommunikációnak. Mellékterméke. Erre a minőségre azonban folyton rátapad az Én pora, és így progresszívvé válik (ellentétpárja ennek a másik véglet, a regresszív kommunikáció - középen pedig a direkt, matematikai pontosságú közlés-fogadás mítosza). Ezért kell mindig és minden egyes alkalommal azt elengedni (és az egész rendszert újraindítani - folyton). A mű elengedésével az ember az Én elengedését gyakorolja, s így közelebb kerül ahhoz, amikor a minőség rátapadt por nélkül, azaz tiszta Tükörként nyilvánulhat meg. A képek: csak hullámok a tengerben. Szilánkok a tükörben. Kezdővé kell folyton válni (Suzuki Roshi): a kezdő tudatban végtelen számú lehetséges útvonal van: elindul a szemem (szívem) látni, én meg követem.
(-)
A kép feletti munka fontosabb mint maga a kép: előbbinek a tisztánlátás a célja, utóbbinak pedig a befogadó megnyitása. Utólag a képnek areté nélkül nincsen csak öncélú értéke. Areté: a legmagasabb erő és tudás. A tudásról való tudás: kontempláció. A legtöbb, mi lehetsz. (A kontempláció: a legmagasabb emberi képesség és boldogság - Arisztotelész) A mű és az alkotási folyamat egy tükör: önmagamat, életemet, életem össze- vagy széttartó erővonalait is tisztábban (meg)látom, nemcsak visszamenőleg. Egyszemélyes, vizuális Ji King. God is a VJ - mindent eléd tesz, amire szükséged van. Mindent megmutat, amit látnod kell. Csak legyen szemed (szíved) a látásra.
Mintha a misztérium csakis és kizárólag az objektínek mutatná meg önmagát. Ez így persze nem igaz: a misztérium mindig a tisztán látó szemnek (szívnek) nyílik meg, itt és most. A szív az én legélesebb és legszebb rajzú, legértékesebb objektívem. Zoomja messze veri a piacon futó csúcsmodelleket. De nemcsak a szív dolgozik: a fotográfia az analitikus tudatnak is eszköze. Ha az ember nincsen jelen, utólag visszatérhet, és megvizsgálhatja azt, amit ott és akkor elmulasztott. Előbb a szív, aztán az analitikus tudat. Szeretni előbb, itt és most, az alap - minden egyéb csak kultúra. (A szív, mint egy ciki szó. Kifejteni.)
(-)
Kontemplatív fotográfia. Miksang - tibeti nyelven: jó szem. Figyelem, és áteresztem magamon azt, amit látok - így válik, válhat a fotográfia a nyugati kultúrában a kontemplációs gyakorlat eszközévé. De itt nem állhat meg. Következik rögtön utána: a projekció. (Ne csak láss. Nézz.) A kontempláció során magamon áteresztett-megszűrt világot visszaadni önmagának. A világ itt már nem több mint ideák rendszere - csak a forma változik: az örök maja. Pro-jekció, vagyis proaktív: épít. A fotográfia: aktív imagináció. Alkímiai pro-jekció: előre-vetít. Hogy mit vetítesz a világra, meghatározza azt, hogy mit kapsz belőle (vissza), az pedig a maga során meghatározza a kontempláció tárgyát. A kör így mindig nyitva marad, de mégis bezárul: csak szűrt, szubjektív észlelés van.
Csak szűrt, szubjektív fotográfia van.
(-)
A narratív fotóblog, mint a cyberpunk alkímia online helyszíne és eszköze, misztériuma. A bejegyzés előrevetít, jövőt idéz. A meta-adatok, mint a legfontosabbak: a láthatatlan történet. Csakis és mindig, a láthatatlan történet. A neonomád fotóblogger: csendet vinni a világ egy pici sarkába, az internet 2.0-ás zajába.
(-)
A jó kép összehozza az embereket, előtte emberi találkozások történnek: tiszta, befogadó és transzparens teret hoz létre maga körül. Megteremti a közös nevezőt, a véletlent, melyben a találkozások megtörténhetnek. A jó kép beragyogja a világ egy sarkát (összeáll a kép). Az érett fotó körül csend van és tágas tér (ahogy az érett személyiség körül is): sziget az apokalipszis zajában. Teret hagyni az ideák, a dolgok és az emberek között - ez az igazi művészet (kontempláció). Ennek a térnek a beszűkülése: az emberi apokalipszis. Minél kisebb és szűkebb, annál több a karambol (Huxley) A fotográfia gyakorlata: eszköz a tudatszint-emelésben. Nézni és látni annyit tesz, mint átengedni. (”Látni. A dolog magától értelmeződik.” - HB)
(-)
Szép művet végülis nem olyan nehéz létrehozni - szépen élni sokkal nehezebb. Erre emlékezteti az elengedett mű az alkotót, jó esetben.

 

 

 


Sütő Zsolt oldalai

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.