Ugrás a tartalomra

A csodaszámba menő finn - Waltari

Waltari több általános irodalmi tétel élő (halott) bizonyítéka. Bizonyíték például arra, hogy egy ötmilliós kis népnek is lehet világbajnok írója. Az ötmilliós nemzet mást is bizonyított persze, lehet, ez a finn lélekben búvik, a finn ilyen, amióta világ a világ, azt nevezetesen, hogy önbizalommal kell odaállni, és akkorát ütni, amekkorát csak tudunk, nem kell azonnal telerottyantani a gatyát, alkut keresni, janicsárnak állni (mint a magyarok), amikor a százszor erősebb szomszéd szemet vet jószágunkra, asszonyunkra, nyírerdeinkre. Ütni nagyot, kiverni legalább két fogát. Ez – valljuk be – nem annyira irodalom, mint nemzetkarakterológia.
Waltari arra is élő – halott – bizonyíték, hogy az irodalom felé sodródó ember ifjú korában a következő jelzőkkel ábrázolható legtisztábban: sznob, sznobabb, legsznobabb, legeslegsznobabb. Emlékszem a nagyképű elutasító gesztusra, amikor nagyon fiatal íróként orrom alá nyomták Szinuhe című regényét. Hogy "nem érdekelnek a szerelmes történetbe ágyazott történelmi mesék". Hogy más dolgom van. Volt is, mit tagadni. A sznob a trendnek óhajt megfelelni. A trendet szolgálja. Finnegans Wake-et (Joyce) olvas két pofára (párizsi Magyar Műhely, 1973), Musilt olvas két pofára (A tulajdonságok nélküli ember), Proustot olvas két pofára, a Bimbózó lányok árnyékát, az Eltűnt időt, Szentkuthytól az Ulysses miatt a Praet, kutatja a trükköket, rámozdul, amiről úgy képzeli, felfedezte, kézben tartja.

Minden más helyett.
Ahelyett, hogy megtanulna történetet jól elmondani. Újítótól, reformertől, irodalmi forradalmártól képtelenség tanulni. Érdekes volna tudni, Boris Vian hány kezdőt csalt csapdába, hagyta beszorulva elszáradni. Zsenitől lopni se lehet. Csak szakembertől. Technikát, kéztartást, a levegővétel méltóságát, ami egyben a mondat ritmusát adja. De ezt magyarázza el valaki fiatal írónak.
Negyven már, amikor felfedezem Waltarit. Nem nagy teljesítmény. Kiskunlacháza, Kis-Duna, hideg augusztus, szinte hó esik, régi barátnő üdülőszobája, üdülőkönyvtára, nyáron olvasható könyvek, Waltari. És Waltari beránt, elsodor, magával rángat a fáraók földjére, az Ethnaton-féle rendszerváltásba (az érdekesség kedvéért a magyar pártitkárok földjén is rendszerváltás történik éppen, otthon vagyok tehát Egyiptomban, szinte otthon). A következő hónapokban még fölfalok néhány Waltarit, raktározom, annyi.
Húszévesen kellett volna.
Húszévesen volna szükség a meseszövés hasonló mintaanyagára. De ezt magyarázza el valaki fiatal írónak.

 

Waltari 1908-ban születik. Apja iskolaigazgató és evangélikus lelkész. A fiú öt éves, amikor apja meghal, ezután édesanyja mellett két férfi, egy teológus és egy mérnök neveli. Az eredmény – ha nem egy mindenre elszánt, mindenre jogosult férfi, az apa nevel egy gyereket –, a szellem sokkal nyitottabbá válik. Irodalmat és teológiát tanul, 1924-ben – ha hinni lehet a lexikon adatainak: tizenhat évesen – a filozófiai tudományok kandidátusa.    Előbb kiadói szerkesztő, aztán kritikus. 1938-tól csak az irodalom.
Mindent ír. Verset, verses drámát, színművet, szatírát, történelmi nagyregényt, hangjátékot, pamfletet, detektívregényt. Sikeres detektívregényeiből él. De a Szinuhe is hozza a pénzt, megjelenik a fél világon. A maradék dollárral, fin márkával (markka) a finn irodalmat és a színházi életet támogatja. Az ész megáll. (Érdekesség, hogy komoly összeget adományozott a fóti gyermekvárosnak, ettől aztán duplán áll meg az ész. Ismerve a magyar adományok tekervényes sorsát, megnézném, ugyan ki épített Waltari pénzén kacsalábon forgó kiskastélyt.)
Waltariról nemigen lehet mit beszélni. Végigdolgozza életét. Hősei, főszereplői – akár hatalomban, akár hatalmon kívül – felismerhetően emberek. Élő, lélegző, érző emberek, ismerős nők, férfiak egy kisvárosból.

Kisregényei
Virágzik a föld (Multa kukkii, 1930) *
Ne legyen többé holnap (Ei koskaan huomispäivää, 1937) *
Ez meg sem történhet (Sellaista oi tapahda, 1939) *
Aranyhajú (Kultakutri, 1946) *
Holdvilág (1953) *
Fine Van Brooklyn

Regényei
Szerencsés Félix (Feliks onnellinen) (magyarul: 2000)
Az asszony és az idegen (Vievas mies tuli taloon) (magyarul: 1993)
Megmondják a csillagok (Tähdet kertovat, komisario Palmu!) (magyarul: 1978) 

Történelmi regények
A nagy illúzió (Suuri illusioni, 1928)
Apától fiúig (trilógia)
Szinuhe (Sinuhe, egyptiläinen, 1945) *
Mikael (Mikael Karvajalka, 1948) *
Mikael Hakim (1949) *
Johannes ifjúsága *
Johannes Angelos (Johannes Angelos, 1952) *
Turms, a halhatatlan (Turms kuolematon, 1955) *
Szerencsés Félix (1957) *
Az ország titka (Valtakunnan salaisuus, 1959) *
Az emberiség ellenségei *

Egyéb regényei
Cselszövők (Bűnügyi regény) (Kuka murhasi rouva skrofin) (magyarul: 1990)

A csillaggal (*) jelölt művek magyarul is megjelentek.

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.