A humor fátyla – Mészáros Szabolcs képei elé
Az utolsó fátyol a humor, amit le lehet rántani, csak nem érdemes – mondja Hamvas Béla. Miféle fátyol? Hát különböző fátylak takarják el előlünk a valóságot? A védikus hagyomány szerint Mája-fátyla borul a valódi világra és egyszerre homályosítja el látásunk és véd meg a végtelen irtózatos mélységétől és magasságától. Mája-fátyla rétegekből áll, mindenkinek annyi rétegből, amennyit saját maga megteremt, amennyivel védi magát. Van, aki az önzés és a félelem fekete rétegeit szövi bele a Mája-fátyolba, mert minél nagyobb biztonságban szeretné tudni magát. De az élettel szemben – bármennyire is szeretnék velünk elhitetni – nem lehet biztosítást kötni. Még a leggonoszabb ember is születik és meghal, és a köztes időben még vele is megtörténik mindaz, ami elkerülhetetlen. Az élet nagy folyamával nem szembe kell állni, nincsenek biztosítékok, nem kötözhetjük ki magunkat éles sziklaszirtekhez, miközben az áramlás a mindenen végigszalad. Az életbe bele kell engedni magunkat. Benne kell lenni. Nem lehet megúszni, elmismásolni, ellógni. Az egyetlen védelem nekünk: halandó és törékeny embereknek a fátyol, mert valahányszor belepillantunk a végtelenbe, megcsap az űr hidege, a kicsiség és mulandóság reménytelen őrülete. Ezért az utolsó és egyetlen értelmes, leheletfinom réteg a humor. A humoron keresztül ugyan látni a végtelen mélységeit és magasságait, de annyira azért nem fájdalmas. Sőt, az ember belenéz egy tál ételbe, látja, hogy itt ez a spenót, tükörtojással, és máris elmosolyodik.
Igen, eszek, ennem kell, létezek és e létezésem erőt, energiát követel, amit aztán elpazarolhatok, sétálásra, udvarlásra, szerelmeskedésre, gyermeknemzésre, harcra és halálra. Igen, azért eszem meg most ezt az ételt, ezt a rettentő zöld spenótot, mert erő kell a szeretetre és a gyűlöletre. Erő kell a megéléshez, és még több erő a meghaláshoz. Azért zabálok spenótot tükörtojással, mert különben elfogynék, eltűnnék, nem lennék az, aki vagyok, nem ölelhetnék és nem ölhetne a világ, súlyos idejének nyomasztó gondjaival. De amint ránézek erre a szeretettel teli ételre, amelynek szinte érzem az illatát, amelybe már belemártanám a kanalam – pedig ez csak egy festmény ám, csak Mészáros Szabolcs utolsó fátyolról festett képéről beszélek –, szóval, amint ránézek erre a képre: elmosolyodom.
Eszembe jut, hogy a legtöbb gyerek utálja a spenótot, aztán felnövünk és megszeretjük. Eszembe jut, hogy csomó mindent utálunk gyerekként, aztán megszeretjük. Például a lányokat. Lehetséges, hogy sokminden, amit most még nem annyira szeretünk, halálunk után majd egyenesen imádatunk tárgya lesz, ahogy például a lányokkal történt ez a gyerekkort elhagyva. Nézem Mészáros Szabolcs spenótról festett képét, és mosolygok saját magamon. Az utolsó fátylon át nézi tárgyait ez a festő, utána már ott a valóság, túlontúl hidegen vagy épp nagyon is forrón, s ez a kevés, ez a mosolygós távolságtartás még éppen megvéd minket a végtelentől. Eszembe jut a Bhagavad Gíta azon része, amikor Krisna feltárja valódi arcát Ardzsúna előtt. Ardzsúna meglátja a múlt nagy hőseit Krisna fogai között, rémülten látja Krisna hatalmát és végtelenségét, és bár az előbb még látni akarta mindezt, most könyörög Krisnának, hogy ha lehet, alakuljon vissza a korábbi, sokkal de sokkal barátságosabb formájába. És Krisna újra ott áll a szekér hajtójaként, és vigasztalásképpen rámosolyog Ardzsúnára, aki alig tér magához a sokkból. A humor az utolsó fátyol, amit le lehet venni, de nem érdemes. Az emberek nagy többsége azonban nem jut el az utolsó fátyolig.
Sűrű szövetekkel erősíti meg a Mája-fátylát, csakhogy a valódi valóság, a végtelenség, amíg lehet, elzáruljon előle, ne zavarja köreit. Mészáros Szabolcs ezeken a képein megmutatja, hogy nem fél. Egy festő, aki nem fél. Érzi, hogy az élet folyam-szerű, áramló, ezért imádja a kis folyókat, ezért imádja az esőt. Talán az esőt szereti a legjobban. A növényzetet és az elhagyott tárgyakat tisztára mosó, soha el nem álló, végtelen esőt. Aztán eső után végre megjelenik a híd, megjelenik a szivárvány, és a mindenhol máshol szentimentálisnak ható elem itt egyértelmű törekvés. A tiszta látásra, és ezáltal a tiszta, derűs, humoros életre.
Mészáros Szabolcs kiállítása - DBH Irodagaléria. 1117 Budapest, Gábor Dénes u. 2. INFOPARK D, I. emelet (a Lágymányosi híd budai hídfőjénél)