Ugrás a tartalomra

LEÜTÉS 23. – A Valóság mint metafora – Mányoki Endre tárcája

Közhely, mégis igaz: képi világban élünk; világképünket leg­kivált a kép alakítja. És a képek tekintélyes hányada állókép: újság, folyóirat, album, családi vagy társasági fotó, plakát, de tovább: em­blémák és ikonok, s még a mára mindennapossá vált videoklippek és számítógépes animációk is mind gyakrabban élnek a kimerevítés álló-eszközével. Ember legyen a talpán, aki eligazodik, s még értelmezni is bátor ebben a burjánzó szövevényben.​​​​​​

Joseph Nicéphore Niépce  

Hogy mi a fotográfia, az részint történeti probléma, másrészt esztétikai, harmad-, negyed- és sokadrészt szociológiai, kommunikációs, tudományos, politikai, erkölcsi, gazdasági, lélektani kérdés. S hogy ki ne maradjon: hatalmi. A fényképet - csakúgy, mint általában minden ember alkotta tárgyat - e nézőpontok bármelyikéből meg lehet, s meg is kell vizsgálni. De a válasz annál bizonytalanabb lesz, minél több funkciót hor­doz maga a tárgy. Márpedig a fotográfia magára vállalt szinte minden szerepet; alkalmassá vált a betöltésükre csakúgy, mint az eljátszásukra. A fotográfia lényege a nyelv lett, ez a valója, ez ő maga.

Louis Daguerre

S bár minden emberi alkotás egyben nyelv is, a fotót tőlük az külön­bözteti meg, hogy univerzális. Nem egy önmagán belül, a saját törvényei szerint szerveződő –  mégoly bonyolult –  jelrendszer, hanem olyan, ami rendre átlépi ‘műfaji‘ határait. Hasonlatossá vált magához a nyelvhez, az ősi és természetes emberi jelbeszédhez; az élet minden területén, valahány rétegében és régiójában egyaránt jelen van. Gon­dolkodásunk és magatartásunk, viselkedésünk és ízlésünk, szakmánk és szórakozásunk, akaratunk és ösztöneink szolgájául és parancsolójául szegődött, nem kérdezve és nem várva választ: kívánjuk-e folyvást a társaságát?

August Sander 

A fotográfia tehát univerzális nyelv, ami azonban föltételezi a nála el­vontabb, őt magát is értelmezni képes nyelvet. Ellene harcba nem indulhat; azt leváltani nincs esélye. De arra van, hogy e magasabb rendű nyelvet kommunikációs kényszer­helyzetek bonyolult viszonyai közé kényszerítse, s így, mint kihívó, kvázi rajta is uralkodjon. Legkivált mert az analóg fény/képet mára gyakorlatilag fölváltotta a digitális kép, amin a valóság úgy s azért tud valóságként megjelenni, mert az elemei valósak, és mert a fotó még nagyon sokáig őrizni fogja a kémiai kép ‘valóságát‘.

Hogy a polgárvilág Daguerre-t ismeri el a fényképezés megteremtőjeként, korántsem véletlen. Az ő (és Niépce) lemezein jelenik meg először a valóság, ráadásul akkor még idézőjel nélkül, sőt, végig csupa nagybetűvel. Ne feledjük: ez a szakralitásból egyre erőteljesebben a profán felé törekvő civilizáció kora; a rendek utáni rend-igény kora; a művészeti realizmus korszaka. Természet és Társadalom oly régtől vágyott harmóniája megvalósulni látszik.

Alekszandr Rodcsenko

Ekkor születik világra a valóságot eo ipso rögzíteni képes eszköz, ami egyetlen működő tárgyban egyesíti a laterna magica és az optikai lencse erényeit, s egészíti ki a középkor misztikus laboratóriumaiból kisz­abadult vegyészettel.

Íme, a gép! A legszimplább és legbonyolultabb, a legprofánabb és legmisztikusabb masina, amit az ember valaha is készített. Íme, a gép, aminek használata révén a valóság megismerése immár objektív esély, hiszen az eredmény hitele kétszeresen is biztosítva van: a lencse mint szem és a lemezen zajló kémiai folyamat egyaránt szenvtelen. A valóság: tény, és csak az érzéki tény valóság. Ebből a grandiózus illúzióból születik meg a polgári világrend virtuális idegrendszere: a kommunikációs hálózat. A mágikus képből a misztikus képzet: a hata­lom, ami először a nagyságára, kisvártatva a kic­sinységére ébreszti rá teremtőjét, a polgárt. De miért, s hogyan?

Az ősfényképek, első helyen a dagerrotípiával, egyedi műtárgyak, se­hogyan se sokszorosíthatók. A kép készítése az aktus kezdetétől a végéig rendkívül komplikált, az egész eljárás nehézkes és szertartásos. Ha eredeti dagerrotípiákat nézünk, ma is megcsap a mágia levegője: mintha sikerült volna ellopni, kihasítani, kisajátítani valamit az életből. A fénykép –  kulturális antropológusok élő példákkal bizonyítják – ere­dendően birtoklás. Innen nézve a fotó sem más, mint a többi kép és ábrázolat, azzal a lényegi különbséggel, hogy nem valami bizonytalan karakterű vagy kitüntetett státusú ember-médium hozza létre [mágus, művész], hanem úgymond maga a természet. A birtoklás ténye ettől evidensebb, érzete pedig elementárisabb.

 

Brassai

Amikor a polgár az ősfényképeken fölfedezi-fölismeri önmagát és a környezetét, egyszersmind mágikusan birtokba is veszi azt. De túl ezen: eszköze révén meg is teremti és létezésében objektiválja saját – eladdig virtuális – valóját, s mint közvetlen/élő valóságot rögzíti a státusát. A kémiai képpel a polgár mintegy ‘ledolgozta‘ a létezése és én-tudata történelmi hátrányait, sőt, az én-tudat ezzel a természeti erővel fölvértezve fordult át öntudatba.

Ám valóság és illúzió, tény és fikció a fotográfián is édestest­vérek. A keresőben megjelenő látvány mint önkény mennyivel áll távolabb a fikciótól, mint bármely ‘nem-valóságos‘ képalkotás – vegyük innen nézve szélsőségül az irodalmat –  önkénye? A megrendezett csoportkép vagy portré a valóságnak melyik rétegét tárgyiasítja – önkényesen? A kémiai processzusok hibái, vagy a folyamatba való szándékos beavat­kozás, az el­hagyások, retusálások: a valóság újabb és újabb sérülései? – avagy ép­penséggel a diadala?

Bill Brandt

A polgár igen hamar megtapasztalta, hogy mint való, a puszta képén túl alig is azonosíthatja magát bármi sajáttal. Egyszersmind hamar rá kellett jönnie, hogy bár a fotóapparát egésznek mutatja, valójában rész csupán. Valóságos egész a mágia fiktív tárgyiasságában, de amint arról elfordítja a tekintetét, egész volta minősül át nyomban fik­cióvá. Meghasonlása nyomon követhető találmánya sorsának alakulásán.

A fényképezőgép ettől kezdve ugyanis két urat szolgál: a döb­benetében magánya elmélyítésén és saját-kozmosz szerkesztésén munkálkodó művészt, és a részek együttműködésébe vetett, önveszélyes bizalom megtestesítőjét: a kommunikátort. A polgárt, aki a fotográfia révén történelmi távlatban hirtelen fölértékelhette a személyiségét, ép­pen a fénykép ébreszti rá magányosságára, s az abból adódó, szükségszerű kommunikációra.

Robert Frank

A művész betagozódik a modern kor alkotói folyamataiba; személye, eszméi, gesztusai és magatartásai követik annak irányzatait és egyéni útkereséseit – hol szolgálva, hol kezdeményezőn. A kommu­nikátor pedig a valóság hatalmának érvényesítésén fáradozik, választva s változtatva ‘lőállást‘, nézőpontot. A fotográfus, aki néhány éve még a fölfedezők szent elhivatottságával társzekéren járta be régióját, tudósítandó lakóiról és látványairól; aki megszállott pacifis­taként az üt­köző felek közé szekerezett, hogy a borzalom képeivel a háború ellen riasszon – nos, ez a polgár kisvártatva haditudósítóvá lett a lövészárkok valamelyike mögött.

Diane Arbus

A valóság hatalmának kiterjesztésében hovatovább egész iparág lett érdekelt, s a polgár akarva-akaratlan rábízta magát. A fotográfia tovább ‘demokratizálódott‘: a gépek mind kisebbek, kezelhetőbbek let­tek; az üveglemez-készítés fokozatosan átadta helyét a papír-el­járásoknak; és végtére megszületett a fotográfiai negatív, aminek köszönhetően elvileg végtelen számú pozitív kép készíthető egyetlen egy fölvételről. Nem volt hát akadálya az információrobbanásnak, a ‘valóság‘ tömeges meg­jelenésének a polgár világában. És aminek nincs akadálya, az meg is történik. A fotóra ráharap a nyomtatott sajtó, és a sajtóra a fotográfia. Már nemcsak a valóság hitelesíti a polgár világát: a polgár hitelesíti a valóságot. Az eszme, mely az új rend alapjául szol­gált, a kooperáció volt, ami a rész-szerepért cserébe részesedést kínált a javakból és a biztonságot jelentő információból. S mivel a polgár hatalmát az együtt­működés képességének mértéke biztosítja (egyszersmind a biztonságát is ugyanő szavatolja), természetesen megnőtt az információ iránti igény, s általa az információ értéke is. Nem véletlen tehát, hogy a fo­tográfia hatalmi eszközzé vált, és az ma is.

Josef Koudelka

Ám hogy a világ azért ne legyen ennyire kerek, az objektívbe vetett hit s az iránta táplált bizalom föl-föllángol; a fényképész időről-időre erkölcsi megrendelésre is dolgozik. A XX. század nagy szo­ciográfiai hullámai – melyeket részint a fotográfia kezdeményezett, részint segítőjükké szegődött – azt bizonyítják, hogy ha igaz, miszerint a fotó hatalmi eszközzé lett, akkor az is igaz, hogy lázadó lett. A kémiai kép valóságából annyi még maradt, hogy a konkrét nyomor, az elemi dráma konkrét látványai megrendítsék a biztonságán munkálkodó pol­gárt.

Ennek lázadó-polgári mentalitásnak azután – amit a művészi di­vergan­cia fotográfiai változatai is erősítettek – lassan bár, de annál ered­ményesebben kialakult egy autentikus és rendkívül hatásos változata: a metaforikus fotó. August Sander, Alekszandr Rodcsenko, André Kertész, Brassai, Bill Brandt, majd később Robert Frank, Diane Arbus vagy Josef Koudelka riportfotóin ­– hogy szinte csak találomra említsek néhányat a legnagyobbak közül – a valóság egyszerre jelenik meg a közvetlenség és a közvetettség igényével. Az információ, amit a kép hordoz, kiegészül a konkrét tartalmán túli jelentéssel: metaforává válik.

Robert Capa

Robert Capa legendás fotóját, A milicista halálát bizonyára sokan is­merik. Nos, a fegyveres férfi az ég és a föld koz­mikussá csupaszított pusztaságában zuhan le, felénk és az ég felé hajít­va puskáját – de mégsem! A képkivágat határozottan azt sugallja, hogy valami elemi erő kilöki, kirobbantja ebből az ürességből. Hogy miféle más/világba, arra nézve nincsen támpont; hacsak a negatívum tagadása nem az. A bal kéz támasztékot keres, a jobb pedig ellökni készül magától a karabélyt, melynek torkolata az égbolt felé mutat. Ennyi képi pozitívum kell, s ennyi elég is ahhoz, hogy a kép rejtett, egyetlen jelentésben nem, csak azok rétegeiben föltárható tartalmat közvetítsen: benne az áldozathozatal megtérülését a halál aktusában. S ha hozzátesszük, hogy ma már tudott: Capa a jelenetet nem ‘elcsípte‘, hanem megren­dezte, kétségtelenné válik a metaforateremtő szándék.

A többletjelentéssel fölruházott valóság, mint a fotográfia auten­tikus útja: ez a metaforikus fotográfia. Egyéni változata annyi van, ahány jelentős művelője, nagy egyénisége. Ettől annyira változatos és izgal­mas, s ezért képes rá, hogy miközben nem mond ellent a fénykép nyelvként való működésének, magát a nyelvet a lírai vers nyelvkezeléséhez hasonlatosan használja. S bár a fotográfia alkal­mazása minden területén kivételes, sokszor döbbenetes, néha lét- és ismeretelméleti kérdéseket is indukáló eredményeket hozott a század kultúrájába, legmagasabb csúcsait a metaforikus fotóban érte el; itt, ek­kor talált vissza az ős-fényképek mágikus világába.

 

 


A folytatásban (Leütés 24., december) néhány jellegzetes, emblematikus mű megvilágítása következik.

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.