Ugrás a tartalomra

Idegen mozdulat

Szelíd. A film címe már azelőtt magával ragadott, hogy az előzetest megtekintettem volna. Egy-egy ehhez hasonló, hirtelen elragadtatás veszélyes lehet, ugyanis magas elvárásokkal vágunk bele a filmnézésbe, a produkció pedig könnyen okozhat csalódást. Csuja László és Nemes Anna 2022-es alkotását követően csalódásoktól mentesen távoztam a kolozsvári Győzelem moziból. Csuja László 2018-as, Virágvölgy című filmjéhez hasonlóan most is az egyén és társadalom viszonya, a személyes szárnyalások-hanyatlások kettős problematikája érdekli. A 22. Filmtettfeszten műsorra tűzött film a Virágvölggyel ellentétben nem road movie, hanem dokumentarista jegyeket is magán hordozó dráma. Az alkotás, valamint a cím közötti ellentét ugyanolyan lélegzetelállító, mint amilyen hátborzongatóan valóságos az e kettő közt sűrűsödő harmónia.

 A cselekmény középpontjában Kovács Edina (Csonka Eszter) testépítő világbajnok konfliktusokban bővelkedő magánélete áll. Amikor az átlagembernek egy testépítő jut eszébe, azt hiszem a gyengédség a legutolsó tényező, amire gondolna. Talán a keménység, a vasak csörgése lehetne az a jelige-páros, amely a testépítő kognitív sémával társul. A főszereplőtől távol áll minden típusú durvaság. A végletekig kidolgozott test érzékeny bensőt takar, Edinának eszében sincs bárkinek is ártani. A családi ház hátsó udvarában testén altatja a naposcsibéket,  a filmbéli disznóölés pedig mély nyomot hagy benne. A kolozsvári vetítést követően Csuja László és Nemes Anna rendezőpáros érdekes összefüggéseket osztott meg a vágásra ítélt haszonállat, valamint a testépítői sors között. Mindkét entitás létezésének középpontjában a gyarapodó test áll, hangsúlyozza Csuja. Amikor a disznó eléri a megfelelő testtömeget, leölik; Edina szíve nehezen bírja már a terhelést, a világbajnokságon fellépés közben esik össze. A disznóvágó jelenetben vált világossá számomra a film címének tulajdonképpeni súlya. A bivalyerős testépítő egyedül „teríti le” a disznót, a földre nyomás azonban nem annyira kényszerítő mechanizmusként, mint inkább ölelésként értelmeződik. Edina simogatja a halálra ítélt állatot, nyugtató szavakat súg a disznó fülébe a szúrás pillanatában is. 

A központi szereplőnek meg kell küzdenie a társadalom nőkkel szemben állított elvárásaival. Édesapja sosem ismerte el lánya hivatását, a rokonság sem hajt fejet a testépítő bajnok karrierje előtt. A család eltekint Edina sikereitől, az egykori testépítő világbajnok élettárs pedig elsősorban trófeaként látja kedvesét, aki újra életre kelti a letűnt idők sikereit. A pár kálváriája akkor veszi kezdetét, amikor Edinától megvonják az anyagi támogatást. Hogy anyagi hátteret teremthessen karrierje folytatásához, az élsportoló saját testének árusításába kezd. A pénzösszeget végül sikerül megszerezni, leromlott egészségi állapota ellenére Edina részt vesz a világbajnokságon. Ezen a ponton lép elő a furcsa ügyfél, Krisztián (Krisztik Csaba). A férfi a bújócskázásban és az ehhez hasonló gyermekjátékokban találja meg a kielégülés örömét. Edina nemcsak megszereti, hanem óvja is őt. A disznóölés mellett a film másik meghatározó jelenete, amikor Edina és Krisztián egy erdei tóban ismerkednek. A testépítő a vízfelszín fölött az ölében tartja a férfit, rekonstruálva Michelangelo Piétáját. A metaforikus értelemben vett anya most nem a fiát siratja. Krisztián teste a meg nem tapasztalt gyengédséget, a halva született megbecsülést szimbolizálja.

Kiváló döntésnek tartom Csonka Eszter világbajnok testépítő felkérését Kovács Edina alakjának megformálására. A ma is aktív sportember alakításával az élsportolói lét árnyoldalait fedi fel. Az áldozatokat, megaláztatásokat, nehézségeket ugyanúgy felfedezhetjük Hajdu Szabolcs 2006-os, Fehér tenyér című produkciójában is, annyi különbséggel, hogy míg Csuja László és Nemes Anna filmje a testépítőkre koncentrál, addig a Hajdu Szabolcs rendezésében napvilágot látott dráma a tornászok fizikai és pszichikai megpróbáltatásait tárja föl.

A megpróbáltatások leleplezése nem minden. Csonka Eszter színészi alakítása bámulatos. Karakterformálása hivatásából adódóan hiteles, nélkülöz minden színpadiasságot. A test- és mozdulatművész mélyen átéli Kovács Edina érzelmeit, aki számára az évtizedek során idegen mozdulattá vált az őszinte ölelés.

A film a nézőkben mély nyomot hagy. Nem tartozik a könnyen emészthető, vasárnap esti produkciók közé. Az alkotás olyan emberek kálváriájába nyújt betekintést, akik nem sokunkat foglalkoztatnak. A filmtől idegen a didaktikusság. A Szelíd célja véleményem szerint nem az, hogy lelkifurdalást okozzon vagy szégyenérzetet idézzen elő. Egész egyszerűen láttat, és megérteti azt, hogy mindenki sebeket hordoz.

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.