Ugrás a tartalomra

Az ihletem, mondd, akarsz-e lenni?

Szombat este volt. Kolozsváron biztos léptekkel járt az ősz. Délelőtt a Magasságok és mélységek című drámát tűzték műsorra. A veszteségeket és gyászfolyamatokat bemutató film elgondolkodtatott, nehezen tudtam a hatása alól szabadulni. Erőss Zsolt hegymászói teljesítménye mind a magyar, mind pedig a világ sporttörténelmében maradandó. A dráma nem kizárólag a Hópárduc halálának körülményeire fókuszál, hanem arra is, hogyan építi újra életét a két kisgyerekkel özvegyen maradt Sterczer Hilda.

Az esti produkció hangulatában a délelőtti ellentéte volt. Rohonyi Gábor és Vékes Csaba 2022-es filmje, a Szia, Életem! egy szülővé válás szívmelengetően humoros története. A cselekmény középpontjában Keserű Barna (Thuróczy Szabolcs) egykori bestseller író áll, akit hosszú ideje alkotói válság gyötör. Miután a Vukot próbálja a szereplők neveinek felcserélése által sajátjaként eladni, a kiadó főnöke, Bérces Béla (Mucsi Zoltán) ultimátumot ad: ha tíz napon belül nem rukkol elő egy szóra érdemes kézirattal, felbontja vele a szerződést. Keserű menedzsere, Tibor (Tasnádi Bence) köntörfalazás nélkül lebeszélné az anyagi csőd szélén álló írót további művek létrehozásáról. A menedzser meggyőződése, hogy a valamikor ünnepelt sztár sokkal nagyobb hírnévre tenne szert, ha a Celeb-boksz című TV showban csillogtatná meg „küzdősportolói tehetségét”. Keserű azonban eltökélten üldögél laptopja előtt annak reményében, hogy megszállja az ihlet.

Az első napon váratlan fordulat következik be, amely nemcsak a férfi életét, hanem a film cselekményét is megváltoztatja. Keserű Barna egykori szeretője, Sára (Sárközi-Nagy Ilona) egy piros bőrönddel meg a hírrel nyit be a férfihoz: egy ösztöndíjprogram révén tíz napra Tokióba utazik. A jelenetben a kamera a piros bőröndre „téved”, Sára pedig irtózatosan siet. Nézőként sejteni véljük, a csomagban valami turpisság rejlik. Ahogy a valamikori kedves becsapja maga után az ajtót, a bőrönd megszólal, és Samu (Pásztor-Várady Mór), Sára és Barna szerelemgyereke lép színre. Vékes Csaba forgatókönyvíró rátermettségét bizonyítja, hogy az egyébként igen komoly jeleneteket mesteri pontossággal és finomsággal építi be a humoros alaptörténetbe. Samu például elmeséli az írónak, hogy az anyukájának küldött levelek alapján Keserű mennyire várja a fiával való időtöltést (a leveleket Barna nevében Sára fogalmazta meg). Az apa−fia párbeszédeken könnyesre nevettem magam. Keserű az anyagi csőd szélén áll, a társasház főbérlője kilakoltatással fenyegeti, a rendelkezésére álló tíz napban kizárólag írnia kellene, mire a semmiből megjelenik Samu, a gyereknek pedig szükségletei vannak. Miközben apja szkülla és kharübdisz között próbál hajózható csatornákba evezni, Samu a következő kérdést szegezi neki: „Apa, ha tehetnéd, milyen állat lennél? – Nem tudom, de valami, ami épp kihalófélben van.”

A Samut alakító gyerekszínész, Pásztor-Várady Mór természetessége által válik szerethetővé. Csintalanságával, szókimondó jellemével hamar a szívükbe zárják a nézők. A rendező leleményességét dicséri, ahogy Barna szobatisztaságra neveli kisfiát. A gyerek sokszor bevizel, az író pedig egy tuját vásárol, amelynek tövébe előszeretettel tér vissza a fiú. Az apai ösztönök lassan ébrednek, ezzel együtt pedig kicsírázik az író elméjében a nagybetűs történet. Egy délután Samu komoly feladat elé állítja Barnát: „Apa, mondj egy mesét!” Már említettem, hogy Keserűnek az utóbbi időben nehéz bármi eredetit alkotni. Végül a fiú lesz az, aki inspirálja. A lassan apává érő életművész napról napra tovább- és továbbszövi a kisfiú történetét, akinek az anyja vérfarkas, az apja pedig vadász. Ebből az alaptörténetből születik meg az a fantasy regény, amely ismét meghozza a sikert. A vérfarkas-motívum végigkíséri a filmet. Keserű tudat alatt retteg az apai szerepkörtől, és vérfarkasoknak látja a játszótéren hancúrozó gyerekeket, mikor azonban kötődni kezd a fiához, rájön: Samu jelenléte nélkül alkotni sem tudna, s már nem hajlandó megválni tőle.

Thuróczy Szabolcs több filmben, sorozatban megmutatta sokoldalúságát. A Szia, Életem! által bebizonyította, nemcsak az elfelejtett tűzoltó, de a mélyre jutott értelmiségi karakterét alakítva is megállja helyét. Pallérozott színészi játékában a néző nyomon követheti a karakter jellemfejlődését. Azt, hogy hogyan lesz az öntelt és faragatlan sztárból jóravaló apa, sikeres író.

Mint minden minőségi komédiának a Szia, Életem!-nek sem pusztán az a célja, hogy szórakozzon a néző. Komoly átalakulásoknak, eszmecseréknek, élethelyzeteknek lehetünk tanúi, ha megismerjük Keserű Barna és fia, Samu történetét.

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.