Irodalmi Jelen Könyvek : Haklik Norbert – Egy Duna-regény anatómiája
A tanulmánykötet hiánypótló műként, tudományos alapossággal és élvezetes, eleven stílusban tesz kísérletet arra, hogy megteremtse kortárs irodalmunk egyik legkiemelkedőbb nagyepikai alkotásának méltó recepcióját. Az esszék témája Kabdebó Tamás Duna-regény című kötete.
Haklik Norbert
Egy Duna-regény anatómiája
(Részlet)
Sánta kutya harapását sánta kutya szőrivel – avagy az erkölcsös hazugság természetrajza
Lám, a mások javainak elkívánását tiltó parancsolat nem is annyira egyszerű, mint az első látásra tűnik! Nincs ez másképpen a nyolcadik parancsolattal sem, amely protestáns változatában még „csak” a felebarátunk elleni hamis tanúskodást tiltja, a katolikus katekizmus szerinti változatában azonban mintha jóval tágabb hatállyal bírna: „Ne hazudj, mások becsületében kárt ne tégy!”. Az őszinteségre szólító imperatívusz látszólag egyértelmű. Mi a helyzet azonban akkor, amikor a nyolcadik parancsolat konfliktusba kerül valamely másikkal? Ha például az igazmondás mások életének kioltásához vezethet? Egy olyan társadalmi rendszerben, amelynek működésében a hazugság formái: a hamis vád, a koncepciós perek kulcsszerephez jutnak, megengedhető-e, hogy e gyakorlat következményeit tompítandó éppen a hazugság eszközét vessük be? Egyáltalán: elfogadható-e a hazugság, ha egy másik hazuság következményeit oltja ki – a sántakutya-harapást sánta kutya szőrivel gyógyíthatjuk-e?
Kabdebó Tamás a Tízparancsolat ezen intelemnek szentelt darabjában brilliáns egyszerűséggel fogalmazza meg ezt a dilemmát, egyik gyermekkori emlékét használva példázatként. Kilencéves korában a szerző kisbiciklivel hátulról meglökött egy, a járdáról körültekintés nélkül lelépő mosónőt. Az asszonyság beperelte a családot, azt állítván: a kerékpár elszakította a télikabátját. „A tárgyaláson megjelent az asszony a kabáttal, a látlelettel – egy új kabáttal –, amin hatalmas hasadás éktelenkedett. A vád kitalált voltában semmi kétségem nem volt. Viszont ügyvédem, Für alle Fälle, leszereltetett mindent biciklim elejéről, a lámpát, a sárhányót is, ami a szakítást vélhetőleg előidézhette volna. A bíró kihallgatott, nem mondtam el az alkatrészek eltávolításának részleteit. Nem kérdezte. A pert megnyertük.” Kabdebó értékelése szerint „A felperes ’hamis tanú’ – itt hamis vádló – volta kétségtelen. Az alperes viselkedése a ’lapítás’ egyik alosztályába tartozik.”1
A Danubius Danubia lapjain számtalan példát találunk arra, amikor valaki „kármentés” gyanánt elhallgatja a teljes igazságot, vagy éppenséggel hamisan tanúskodik. Az effajta hazugság gyakorta teljes mértékben igazolható, mi több, helyeselhető is, mint a túlélés egyik eszköze. A legdrámaibb példa erre talán Búbáj-Bűbáj, azaz Álmos Erzsébet házasságának története, aki szerelmét és gyermeke apját, Szendrő Józsefet megmentendő feleségül megy a belügyessé lett volt ávós tiszthez, Csontos Vincéhez. (142.) Ilyen társadalmi és családi körülmények között a túlélési ösztön nyilvánul meg a jótékony hazugságokban. Nincs ez másként Búbáj-Bűbáj és Szendrő József fia, a kis Gyuró esetében sem: „A gyerek tökéletesen megtanulta a hallgatás, elhallgatás, tehát a szükségszerű kétszínűség művészetét. Minden, az apjától kapott ajándékra rámondta: ’Bor Ottó bácsitól kaptam’.” (296.) Az erkölcsileg igazolható hazugságra még számtalan egyéb példát szolgáltat a regénytrilógia, s ezek szinte kivétel nélkül a társadalmi körülmények következményei. Igrity István, becenevén: Igric Jugoszláviába próbál szökni, de elfogják. A súlyosabb büntetéstől Csócsér András párttitkár és Veigel Ignác tanácselnök hamis tanúskodása menti meg. Visszamenőleg kreált dokumentumokkal igazolják ugyanis, hogy a tiltott határátlépés valójában a szocialista gazdaság érdekeit volt hivatott szolgálni: „a jugoszláv elvtársak ugyanazokat a traktorokat használták, de jelentős tartalékokra tettek szert, míg a dunahalmi termelőszövetkezet a kikopott csapágyakat belföldről nem tudta pótolni, s így a tavaszi szántás nagy veszélybe került. A jugoszláv bürokrácia megakadályozott minden korábbi kísérletet a csapágyak kivitelére, holott a bezdáni Tito Marsall Termelőszövetkezet jelentős csapágytartalékokkal rendelkezett. Végső levonásban tehát a két magyar dunahalmi elvtárs hazafias cselekedetet készített elő, ebben vett részt ifjabb Igrity István, megbízásból és teljesen jóhiszeműen. Természetesen igen sajnálatos, hogy ezenközben szabálysértés – útlevél nélküli határátlépés – történt.” Jellemző, hogy a perbe fogott Igric apja a párttitkár és a tanácselnök tevékeny támogatását éppen azzal nyeri meg, hogy emlékezteti: az Igrity család hogyan segítette őket az előző, másik emberellenes diktatúra idején: „A csendes Igrity ekkor két dologra emlékeztette munkatársait: rab fia nagyapja volt az, aki 1944-ben megkorbácsolta a keretlegényt, hogy megmentse Csócsér életét, Veigelt pedig előbb az SS-től, aztán a sváb kitelepítéstől mentették meg”. (156–157.) Amikor Szendrő József, alias Dé az ellene elkövetett gyilkossági kísérlet következményeképpen kómában fekszik a neuburgi kórházban, édesanyja, Kató megpróbálja rávenni határőr ismerősüket, Pallér Miskát, segítse át a határon. A határőr és a káplán szintén a jótékony hamisság eszközével él, megkímélendő az asszonyt e meggondolatlan lépés következményeitől: „A határ előtt egy kilométerrel hirtelen kigyulladtak a jupiterlámpák, egy fénycsóva körbejárt az őrtoronyból, és megszólalt egy sziréna. Éppen csak hogy elbújtak egy közeli parasztház csűrjében, ahonnan hallották a járőr lépéseit. Ott remegtek kora reggelig. Aztán a pap visszavezette az asszonyt az urához. Mert így lett megbeszélve, mert így nem lett baj az egészből.” (343–344.) Búbáj hamis útlevéllel utazik Neuburgba Déhez (357.) – „törvényes” módon ez nem volna lehetséges, bár Álmos Erzsébet ennek érdekében is mindent megpróbál (még Kádár Jánoshoz is levelet ír, közbenjárást kérve). (344.) Balta Edgár, aki szintén ’56-os menekült, Szendrő Józsefet álláshoz segítendő tévesen hiteti el a bécsi sportklub menedzserével, hogy „Dé Budapesten, a Sportuszodában masszőr volt”. (149.)
Amikor „hazai pályán” kívül tevékenykedik, az államhatalom hasonlóképpen, bár más erkölcsi előjellel nyúl az elhallgatás és a tettetés eszközéhez. Pincehidi, aki otthon kémelhárítóként, külföldön pedig kémként dolgozik, a Mindszenty bíboros körül kibontakozó hatalmi játszma résztvevőjeként papnak adja ki magát: „Pincehidi különleges megbízatással Rómába utazott. Gyerekkorában Mocsoládon volt ministráns. A ráragadt latin miseszövegfoszlányok tudományát imigyen kamatoztatta: papi ruhába öltözött, befészkelte magát a Kollegium Hungaricum Germanicumba, ott leitatta az intézet két befolyásos kanonokját, és titkaikkal fölfegyverkezve megjelent Pál pápa reggeli miséjén a Sixtusi kápolnában.” A kém arra irányuló erőfeszítéseinek abszurditását, hogy másnak lássék, mint aki, Kabdebó egy remekbeszabott geggel érzékelteti: „a később kiszivárgó legenda szerint egy öreg vaksi bíboros imazsámolynak nézte őt és rátérdepelt”. (620.)
A hazugság erkölcsileg igazolható akalmazása egy „nagyobbik rossz” elkerülése érdekében koroktól és társadalmi rendszerektől függetlenül válik a modus vivendi részévé minden alkalommal, amikor a hatalom a törvénytelenség eszközéhez nyúl (még ha ezt a törvényekre hivatkozva, vagy azokat érdekeinek megfelelően újraírva teszi is): Joseph Andrew Blackwell 1848-ban ortodox pópának öltözve megy Batthyány küldötteként Zágrábba, Jellasicsot békíteni (387.), a hungarus tudatú, német anyanyelvű, osztrák ősöktől származó Pécsváradi úr pedig a szabadságharc leverése után kettős identitása egyik felének hangsúlyozásával biztosítja be magát a haynaui rendszerrel szemben: miután a bevonuló osztrák helyőrség lefoglalja a sörgyárát, születési anyakönyvi kivonatával bizonyítja, hogy „a hatóságoknak valójában Alfons Pohl, Pressburgban született úriemberrel van dolguk, kinek édesapja Helmuth Pohl bécsújhelyi kereskedő volt, ki az akkori magyar fővárosban telepedett le, s a parlament tinta-, kalamáris- és lúdtollszállítója volt.” Ugyanő előnyös helyzetét bajbajutott barátjának segítésére használja fel: „Pécsváradi úr tehát mint Pohl Alfons visszahelyeztetett a sörgyárba, és ugyanakkor kezességet vállalt a lefogott dr. Blaha Kálmánért, aki – az ügyvéd ezt adatokkal bizonyította – félreértés áldozata lett, minthogy sohasem ártotta bele magát a politikába. (A helyőrség kapitánya egy láda legfinomabb likőrt kapott Pohl úrtól, dr. Blaha Kálmán pedig tüdőgyulladást a börtönben, amit nem hevert ki.)”. (526–527.) A kegyes hazugság társadalmi rendszerektől és politikai körülményektől független változatára példa az, amikor az orvostanhallgató Dönge Fülöp tudományoskodó eszmefuttatással próbálja meggyőzni Katót arról, hogy fia fel fog épülni a kómából. (343.) A szerző Füles érvelését „szemenszedett biztatás”-ként emlegeti.
1 Kabdebó Tamás: i.m., 115.