Ugrás a tartalomra

KÉPEM A KÉPBEN – Rónai-Balázs Zoltán portréja GESZTELYI NAGY ZSUZSÁRÓL

 

Magas, csinos nő. Fest. Van egy életfája, amelynek mindenkori állapota az övével paralell. Műteremlakásában él, egy ládában a gyökerei, más növényekkel, törekszik a fény felé, ami az ablak. Kinn az utca van, konkrétan Budapest.

 

 

 

KÉPEM A KÉPBEN

 

 

 

 

 

 

 

Szepes Mária                                                                                                         Ágh István

Neked a szép a szép, és igaz a való,                                                        Tükrös tavasz közeledik,
a hamis, a csúf, a dadogó önmagát csaló.                                                  fám fölülről fényesedik,
Életfák templomában a mitikus Pán a súgó.                                              madár szól a felső ágán,
(Bocsánat)                                                                                                    koronája szivárványán,
                                                                                                                  első szava bimbót hajt ki,
                                                                                                                nekem se szabad hallgatni,
                                                                                                                       másik szavára virágok
                                                                                                                     nyílnak, sípolok virágot,
                                                                                                              harmadik szavára gyöngyöt,
Mindig beteljesedik, amire lasszót vet égő fantáziád.                     serkentünk zöldpihés gömböt,
Életfa nő belőle. Leszüreteled a magját.                                 gyöngyöcskét gömbbé, gyümölccsé,
Teremtő mágus vagy. Jól válaszd meg vetésed talaját.                          mintha tél se lenne többé.
 (Vágy)                                                                                                                                     (Életfa)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

GONDOLATOK GESZTELYI NAGY ZSUZSÁRÓL

Színek, formák. Absztrakció. Mindez tartalmilag, gondolatilag is, nem egy esetben ellenkező vektorral, az egyszerű látványelem, vizuális élmény továbbgondolása, kibontása útján. És nem utolsósorban, újabb műveiben az absztrakt és figurális (realisztikus akár) egymás mellé, vagy szembeállítása egy felületen ez utóbbi érdekében (pl.: Képem képben: Kislány kerttel, olaj,vászon, 90x90 cm, 2011., vagy Képem képben: Lány – út, olaj, vászon, 50x70 cm 2011.), amelyek saját viszonyát is igyekeznek meghatározni saját absztraktjával szemben. Ez a mostani Gesztelyi Nagy Zsuzsa, alkotói törekvéseiben igen lesarkított, leegyszerűsített módon megfogalmazva.
Kedvelt technikái az olaj-vászon, olaj-papír, pasztell, vagy vegyes technika, amelyben az akvarell lényeges összetevő. Mindegyiket nagy magabiztossággal és kísérletező kedvvel kezeli, időrendben nem is megbonthatóak, egy-egy alkotói fázisában kvázi egyenlő eséllyel jelenhetnek meg. Mintha csak több oldalról vizsgálódna.

Alapvetően kolorista. Különösen igaz ez a rongyaira (Allover rongyhalom I., olaj, vászon, 100x100 cm, 2004.), illetve színes nyakkendőire (Lógok III., olaj, vászon, 130x140 cm, 2005.), de egyébként is a fény, a ragyogó színek világa az övé. Keríthetnék ún. előképeket, amelyekből építhetett – de nem tudom esetében mennyire lenne ez célravezető. Elég annyi, hogy színei rendkívül jellemzőek rá, tiszta színek és fénnyel teltek. Ezek által fogalmaz, talán legutóbbi képei némelyikétől eltekintve, bár ott sem mellőzi ezt az eszközt teljesen. Az előbb említett, tarka szöveteket ábrázoló festményi alapján nevezhetjük akár neopopnak (amennyire fontosak ezek a skatulyák, sok esetben igen), de láthatóan ebből is kifelé halad.

Színtanulmányaiból fakadó felfedezései mintegy kulminálódnak például a Fal, árnyék (olaj, vászon, 50x35 cm, 2008.) című képén, ahol legletisztultabban jelenik meg a geometriai formákhoz, absztrakcióhoz való vonzalma, melyeket színfoltokból építve, végtelenül egyszerűnek, de az értelmezhetőség (asszociatív) határain belül maradva alakít ki. A magenta árnyalatválozásával ábrázolt távolság visszafelé mutat, mint ahogyan az a rövidülésből érzékelhető, a rávetülő árnyék térbe helyezi, és valódi utcává varázsolja az egyébként mindössze színkerék kivágott részleteként megjelenülő színsugarakat. Eközben vibrálnak a komplementerek. Egészében véve mindez − elvonatkoztatottsága ellenére − a legvalódibb valós nyár-utca élmény emlékezetét hozza elő, látensen akár. Az egész így furcsa, harmonikus feszültséget okoz, ha lehet ilyet mondani. És rendkívül egyszerűen, tömören megfogalmazott. Irodalmi hasonlattal élve, mint egy jó szonett.

Előszeretettel alkalmazza azt a „trükköt” is, hogy realisztikusan megfestett, valós tárgyak csendéletét festi meg, gondosan válogatott színekkel és elrendezett kompozícióban, esetleg szimbolikus alakzatban, vagy alakzatokkal (akár szín, vagy formabeli), de úgy, hogy ezektől a tárgyaktól, mint háromdimenziós, atomokból, miegyebekből álló objektumoktól akár el is tekinthetünk, és szemlélhetjük őket mint olyanokat, vagy olyan együttest, amiknek, aminek kizárólag szín-, forma- és kompozícióértékük van. Sőt, ez a láttatási szándék olyan határozott, hogy elsőre nem is igen tűnik fel más. (Háló II., olaj-vászon, 2008)

Mindkét csavar, metódus ugyanoda visz és hasonló izgalmakat hordoz.

Sokszor a mindenkori természetben leli fel az absztrakciót. Ezalatt értek mindent, ami tárgyi és élő környezetünk. Ahogyan van városi táj, úgy van „techno-természet”. Mondhatnám is talán, hogy a kettő szinonim. Igen egyszerű példával élve: a termeszvár a természet része, mert a termesz is; de mi is, akkor pedig a gyár, a ház, a műanyag flakon, az olajfolt is az. Azt hiszem, ez a mindenkori természet kifejezés talán pejoratív szinoníma, de valós jelentés. Egy lépcsőházkapu és a beltér az udvarral, egy hidacska, vagy stég elemei, víztükröződés. És a műben ott is hagyja, ahol eredetileg volt, esetleg. (Pl.: Molo, vegyes technika, 29,7x21 cm, 2011., vagy Ifjúmunkás utca 79., vegyes technika – papír, 36x48 cm, 2011.) Valahol − de nem is valahol, hanem konkrétan ugyanaz a gondolkodás ez, amely az előző két példában is megmutatkozott, épp csak egyfajta erősen elvonatkoztatva értendő „ready-made”-jelleggel (értsd: nyilván nem magát a stéget etc. állítja ki). Azt is mondhatnám, hogy a csinált (képzett) absztraktból a (ki)talált absztrakt felé haladt (legyen az bár geometrikus, vagy organikus).

És ami még nagyon fontos, nem szívesen hagynám ki, azt Baksai József már leírta Gesztelyi Nagy Zsuzsanna rongycsomóiról, de úgy vélem, a többi tárgyára is igaz: „…emberi tulajdonságok hordozóivá lesznek lírai töltésüknél fogva, a tárgyak humanizálódnak, többek önmaguknál.” Kulcsszerű gondolat ez. Igen, Gesztelyi művei nagyon emberiek.

Egyébként pedig: magas, csinos nő. Fest. Van egy életfája, amelynek mindenkori állapota az övével paralell. Műteremlakásában él, egy ládában a gyökerei, más növényekkel, törekszik a fény felé, ami az ablak. Kinn az utca van, konkrétan Budapest.

Rónai-Balázs Zoltán

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G e s z t e l y i   N a g y   Z s u z s a n n a

Curriculum Vitae

2004-ben diplomáztam a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, Kovács Attila mesternél.
2005-ben diplomáztam az MKE művésztanár szakán.
1998-ban végeztem a kétéves Ars Hungarica Művészeti Szakiskola festő szakán, mesterem Baksai József volt.
1990 és 1996 között Berlinben éltem, ahol többnyire építészek mellett dolgoztam.
1987-től 1990-ig tagja voltam a Morvay László vezette Gaál Imre Stúdiónak; közös kiállításaink voltak Dunaújvárosban, Tokióban, Münchenben, Pennsylvaniában.
1989-ben érettségiztem a Budapesti Képző - és Iparművészeti Szakközépiskolában.
1970-ben születtem Debrecenben. Első tanárom Égerházi Imre festőművész volt.

Egyéni kiállításaim:

2011    Halköz Galéria, Debrecen
2010     'Varietas delectat', közös kiállítás Halmi-Horváth István festőművésszel, Duna Galéria, Budapest
2008      La Galerie Sofitel, Budapest (kiállítás-katalógus)
2007      ’Játékos elmék, elmés játékok’, Takáts Szilvia és Farkas Zsófia szobrászművészekkel, Inda Galéria, Budapest
2007     ’ Gyűrődések és más’, Ráday Galéria, Budapest (önálló katalógus bemutatója)
2006      közös kiállítás Halmi-Horváth István festőművésszel, Saint Galéria, Budapest
2005      Retorta Galéria, Budapest
2004      Mucius Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások:

2011    ’Fű, gyep, mező’, Boltíves Galéria, Budapest
    ’SALE’, Stoll’Art Galéria, Budapest
2009    ’No goulasch, no pußta, no betyár – Art for Souvenir’, Boulevard & Brezsnyev Galéria, Budapest
’A mai nap’, Csepel Galéria, Budapest (kiállítás-katalógus)
’Szépség és szemlélet’, Csikász Galéria, Veszprém (kiállítás katalógus)
2008    ’RE-FRISS’, KOGART-Ház, Budapest
    Magyar Kortárs Galéria, Dunaszerdahely, Szlovákia
2007    ’Egy nyári mosoly’, Huba Galéria, Budapest
    ’Reális-Irreális’, Várfok Galéria, Budapest
2006    Open Show, Dorottya Galéria, Budapest
2005    'Egyből három' - Szinyei Szalon, Budapest
’Matricák’, Kisméretű Elektrográfiák Nemzetközi Kiállítása - Vasarely Múzeum, Budapest
Elektrografikai kiállítás – Pelikán Galéria, Székesfehérvár
Kogart Artfair, KOGART Ház, Budapest
2004    Festészeti kiállítás a Zsidró Hajszalonban, Budapest.
'csendéletek' Ernst Múzeum, Budapest
'30 éves a Gaál Imre Stúdió' Pesterzsébeti Múzeum, Gaál Imre Galéria, Bp.
’Kogart Art Fair’, KOGART Ház, Budapest
'Energia és ellenérték': kortárs képzőművészeti kiállítás a VI. Nemzetközi Kis Magyar Performance és Nehézzenei fesztivál keretében - Művészetmalom, Szentendre
'Friss'-válogatás a Magyar Képzőművészeti Egyetem 2004-ben diplomázott művészeinek legfrissebb alkotásaiból – KOGART Ház, Budapest
'Friss', a 2004-ben diplomát szerzett képző- és iparművészek kiállítása, válogatás - Keve Galéria, Rávkeve
2003    'Magyar Festészet Napja' MKE, Budapest
'Magyar Festészet Napja' K. Petris Galéria, Budapest
Művészeti egyetemek Összművészeti Fesztiválja - Millenáris Park, Budapest
Barcsay-pályázat kiállítása - MKE, Barcsay Terem, Budapest
'Színek nyelvén', egyetemi tematikus kiállítás - MKE, Budapest
2002     'ART FAIR 2002' - MEO Kortárs Művészeti Gyűjtemény, Budapest
'Közösjel' első magyarországi művész-opplogó tárlat - Millennium Szalon, Budapest
'A függőség napja' - Vajda Lajos Stúdió Galéria

Díjak, ösztöndíjak:
2006., 2009. NKA Alkotói támogatás
2004. KOGART-díj
2003. Barcsay-díj

Képek gyűjteményben:
KOGART-gyűjtemény, Budapest
European Investment Bank, Luxembourg
Magyar Kortárs Galéria gyűjteménye, Dunaszerdahely, Szlovákia

Gesztelyi Nagy Zsuzsa
E-mail: gesztelyi@yahoo.com
Honlap: www.gesztelyinagyzsuzsa.blogspot.com
Tel.: + 36-20-426 73 01

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.