Ugrás a tartalomra

Babits leballag a vasútra mészárosa elé - Gellért Oszkár 1.

1882. szeptember 10-én született Gellért Oszkár

Babits és Gellért Oszkár

“Babits Mihálytól ma is tanulhatunk, de nem követhetjük többé.

Új mesterünk van, a dolgozó magyar nép.”

Babitsnak kellemes reggel jut 1934. június 6-án. Esztergomban dolgozik. Annyit ír, amennyit belefér, bár orvosai kérik, lassítson némileg.

Korán ébred. Átfutja Az európai irodalomtörténet ma nyomdába induló ívét, belenéz az Euripidész-dráma tegnap íródott lapjaiba. Mindez a legendás veranda sarkán álló ágyban történik. A szíve miatt nem volna szabad órákon keresztül félkönyéken írnia, olvasnia, öltözhetne, ülhetne az asztalnál, de a szokás nagyhatalom, és a takaró alatt nem fázik a lába.

A Duna fölött ragyogó júniusi nap, az enyhe reggeli szél, a fél kilences vonattal érkező korrektúra, a szomszéd aktív galambjai, a cseresznyefa zöldikéinek természettudományos abszurdja, az egyebek. Jó napkezdet. Babits azt teszi, amit szeret, úgy gondolja, jól teszi.

Tanner Ilonka  sem kalandoz éppen aktuális nemi inspirátorával.

Jó nap. Babits nyolc előtt készülődik, és néhány reggeli falat után leballag vendége elé a vasútállomásra. Nem tudja, honnan is tudhatná, hogy vendége nem csak kollégája, barátja, de egyben hentese és mészárosa is. Nem telik el hosszú idő, amikor előkerül a bárd, a csontozó kés, és a közelgő vendég – Gellért Oszkár – meglehetős szakértelemmel forgatja a szerszámokat.

Volna ide az elejére egy irodalomtörténeti érdekesség. Tompa Mihály költő (1817 – 1868) veszedelmes, a maga korában rövid úton aligha tisztázható viszonyok között élt. Paptanító, majd vidéki lelkipásztor, a forradalomban tábori pap. Korábban tagja a Petőfi által szervezett “Tízek Társaságának”. Barátsága Petőfivel negyvennyolcban megszakad, Tompa számára, aki jogot, bölcsészetet, teológiát végzett, sok és hamis az a fékezhetetlen radikalizmus, a Vahoték által generált sztárkultusz, amelynek PS kiemelt, lényegében máig analizálatlan képviselője.

De Petőfi politikusként sem, barátként sem könnyen elviselhető figura (összecsap Mészáros Lázárral, lehazaárulózza a hadügyminiszter Klapka Györgyöt és mindenkit, akivel szembekerül). Tompa a forradalom bukása után – ismert költőként – visszavonul, fájdalommal teli versekben fejezi ki keserűségét az elveszített lehetőség miatt. A gólyához  című hírhedett verse miatt a kancellária haditörvényszék elé citálja, falujába száműzi, kéziratait elkobozza. A támadások, az örökös veszélyeztetettség miatt ettől kezdve allegóriákban, képes példabeszédekben, rejtett értelmű költeményekben szól a nemzethez.

A nemzet persze élni akar az adott körülmények között. Akit az égiek megajándékoztak tehetséggel, tehetsége segítségével, akit nem, anélkül. Ez egyféle internacionalista sajátosság, nem idegen a magyar néplélektől. Tompa emlékirataiban megrója az elhajló, a behódoló, az aranycsengésre figyelő pályatársakat. Ennek lehetősége minden elzúgó forradalomban benne rejlik, az arany csengése időről időre meghatározza az irodalom mentális állapotját (mondaná a jó Tompa Mihály). Tompa el kívánja kerülni, hogy családját az emlékiratokkal bajba keverje. Egy évvel a Kiegyezés után, 1868-ban hal meg.

Arany János a következő sorokat írja sírkövére:

Hát jól van így, amice Tompa:

Én skártba, te végnyugalomba;

S ha nem pönög lantunk, gitárunk,

A varju sem károg utánunk.

Közel húsz évvel a levert forradalom után, a nemzetpolitikai követelések egy részének kielégítését követően, az alapjaiban megváltozott viszonyok között racionálisan aligha feltételezhető, hogy egy megvénült és elfelejtett Tompa Mihály családja kárt szenved a korabeli politikusi-szakmai-emberi sérelmeket felemlegető emlékirat miatt.

De a lényeg, emlékiratait végrendeletében ötven évre titkosítja. Kívánságának megfelelően 1918-ban nyílik a vaskazetta, amikor már alig találhatni élő embert, aki azonosíthatta volna a kivétel nélkül monogrammal jelölt író és politikusneveket. És szándék se nagyon jutott. A háborút követően jut kötelező feladat éppen elég, később pedig az Őszirózsás forradalom ügyeit intézendő is újra éppen elég.

Újabb ötven évvel később, amikor egy új rendszer új elitjének új zászlóra, a munkásosztály lángoló érzelmeit, forradalmi tudatát szító, lehetőleg minél távolibb, ellenőrizhetetlenebb hősökre van égető szüksége, újra előkerül Tompa Mihály.

A negyvennyolcas Tompa ehhez jól kézre állt, a “papi” ilyen kontextusban zavarja ugyan a formai egységet, de elnézték a szent cél érdekében. Szegény Kéky Lajos, a Tompa-gyűjtemény gondozója csak ül az emlékiratok fölött, és tesz, amit tehet. Kihagyja a kezelhetetlent, neveket kreál, s a Petőfi-viszonyt is átalakítja némelyest. A Tompa-emlékirat által említésre méltó figurák kilencven százaléka eltűnik a történelem, az emlékezet és az értékteremtés-nemteremtés mocsarában.

 

Az időről időre életképes irodalmi legendának azért van helye a Babits-Gellért-dolgozat orrán, a szöveg azért idézendő, mert 1934-et írunk, Babits ballag az esztergomi vasútállomásra, egy Gellért Oszkár nevű költő, szerkesztő, publicista, könyvkiadó és politikus elé. Gellért a Nyugat jobbkeze, szaktanácsadója, gazdasági zsenije érkezik. Ő végzi majd ki Babitsot a kommunizmus nagyobb dicsőségére.

Gellért nem csak ennyit tesz. Heroikus versben köszönti az orosz tankokat 56-ban, és:

"Mert törvény volt, ami történt!

Mit az ember egyre várt,

Végre trónra ült a Párt” – közli az országgal a Népszabadság címlapjáról.

Folytatás:

Az idő jó, nyár van, finom kis nyár... - http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/212
Gellért Oszkár megérkezik 3. - http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/218

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.