Hölderlin élete a kevéssé verskedvelők számára is érdekes lehet, nevezetesen, hogy fiatalon beleőrült a lopott örömbe, a titkos szerelembe, és a szerelem elvesztésével párhuzamosan a ténybe, hogy az önpusztító francia forradalommal meghalnak eszméi. Élete kezdete egy – puritán, a vallásból ki sem látszó – anya mellett (talán nála is a lopott gyönyör bűntudata munkál, nem fölös felismerés, a nők is félrekúrnak, másként a férfinak nem volna kivel), azután a diákkor, a szabad szellem. Két szobatársa Hegel és Schelling. Elmerül Rousseau-ban, Kantban, Spinozában, a felvilágosodás emberségében. Mellé az ókori görög költészet és mitológia iránti szenvedély. Nyelveket tanul, feladja az elvárt családi tradíciót, nem megy papnak. Schillerre hallgat, aki sikeres költői pályát jósol neki. Házitanító lesz, hogy ne kelljen anyja mindennapos szemrehányásait hallgatnia. Itt zuhan a szerkezetileg agyába betonozott valláserkölcs csapdájába. Összeszerelmesedik egy négygyermekes anyukával, tanítványai anyjával, a bankárnéval. Négy hosszú, kemény éven át tombol a lopott szerelem. Lebuknak, Hölderlin lapátra kerül. A hiány, a veszteség halálra gyötri. A halálra-gyötretés jótékonyan hat lírájára. Szenvedés közben megírja verses önéletrajzát, a "Hüperión"-levélregényt, majd az Empedoklész-drámáit a csalódásról, a szörnyű élet szörnyű adalékanyagairól. A hagyomány szerint Empedoklész az Etna kráterébe ugrik. Hölderlin "Empedoklész az Etnán"-ja úgy végződik, hogy a mindenben csalódott bölcs öngyilkos lesz.
Hölderlin öngyilkossága abból áll, hogy gyalog hazaindul Franciaországból, ahol tanít éppen. Hazatértére a nevét se tudja megmondani. Harminc éves múlt ekkor. Elmegyógyintézet következik, ahonnan egy asztalos családja veszi magához. Csendes elmebeteg negyven hosszú éven át. Nem beszél, nem közlekedik, nem ír, csak alig, vegetál. Motyog, ha. Amikor hetvenhárom évesen meghal, már senki nem tudja, hogy él egyáltalán.
Kukorelly Endre százötven évvel később kísérli meg kihámozni a mítosz alól a költőt.