Ugrás a tartalomra

Avantgárd hálózat

Avantgárdos gesztus és egyben az elődök és az irányzat iránti tisztelet, hogy az est folyamán a felolvasások közti intermezzókban Szombathy Bálint évszámokra lebontva felolvasta az avantgárd nem csupán hazai, hanem európai kibontakozásának jelentősebb fordulópontjait, eseményeit. Elhangzott, hogy az avantgárd itthon és Európa-szerte is inkább közösségi, mint individuális jellegű irányzat volt, lényegében egy hálózat, mely összekötötte a Nyugatot a Kelettel. Szombathy felhívta a figyelmet arra is, hogy megtekinthető a Kassák Múzeumban egy érdekes „térkép”, mely azt mutatja be a II. világháború végéig, hogy az avantgárd alkotók közül ki kire hatott, ki kivel volt kapcsolatban.

Szombathy Bálint

Szó esett a különböző formabontó irányzatok megjelenéséről, képviselőiről is, de csak felsorolásszerűen. Az expresszionizmus, a futurizmus, a dadaizmus és a szürrealizmus egyaránt ide tartozik, bár eltérő körülmények között, más-más években és országokban alakultak ki, mint ahogy nem egyszerre, nem egyforma mértékben jelentek meg az írók, költők életművében. 1924-re lényegében kibontakozott vagy legalábbis útjára indult az avantgárd minden ága, ezek közül némelyik – például a fauvizmus – pár évig virult csupán,  mások viszont mind a mai napig léteznek, igaz, folyamatosan fejlődve és változva, mint a szürrealizmus vagy a dada.

Szóba került a Magyarországon úttörőnek számító „Nyolcak” elnevezésű csoport; majd Kassákkal kapcsolatban Petőcz András megjegyezte, hogy sajnálatos módon kivették az alaptantervből, s csupán az emelt szintű érettségire készülők tanulhatnak róla bővebben. Ez is azt támasztja alá, hogy manapság az avantgárd még a kortárs irodalmon belül is rétegirányzatnak számít. Az Irodalmi Jelenen, a Magyar Műhelyen, az Opuson, a Spanyolnáthán kívül nem sok folyóirat, irodalmi fórum mutat nyitottságot az irányzat képviselői iránt.

Petőcz András

A kortárs magyar avantgárd irányzatot képviselő költők közül Nagy Zopán, Papp Tibor, Petőcz András, Rőczei György, Szombathy Bálint és Szűgyi Zoltán olvastak föl műveikből. Szűgyi Zoltánnak a még kéziratban lévő avantgárd regénye, az Anno háromszázhatvanhat napot dolgoz föl. Mindegyik nap csupán néhány gondolatot tartalmaz, és váltakozásuknak egyenletes ritmust ad, hogy minden nap elején szerepel, hány órakor kel fel és nyugszik le a Nap és Hold.

Szűgyi Zoltán

Papp Tibor a legújabb verseiből olvasott föl, míg Nagy Zopán és Petőcz András két nagy elődnek, Határ Győzőnek és Palasovszky Ödönnek állítottak emléket – Nagy Zopán a Melléklet című művével, Petőcz a Zárójelversek és a Behatárolt tér című versével.

Nagy Zopán

Az est végén Szombathy Bálint felhívta a figyelmet, hogy az Avantgárd Szakosztály következő estjén Németh Péter költő lesz a vendég.

Szöveg és fotók: Csepcsányi Éva

 

***

Petőcz András:

 

ZÁRÓJELVERS OP. 11.

 

((         és fejét lehajtva szólott Ras-And Poet, a költő: félek a hajnali csengetéstől,

            és fejét lehajtva szólott Ras-And Poet, a költő: félek a hajnali csengetéstől,

            félek, Uram, szólott Ras-And Poet, a költő: félek a hajnali csengetéstől,

 4         és fejét lehajtva szólott Ras-And Poet, a költő: félek a hajnali csengetéstől,

            félek a hajnali csengetéstől, félek, Uram,

            félek a hajnali csengetéstől, félek, Uram,

            így szólt a költő: félek, Uram,

 8         félek a hajnali csengetéstől, félek, Uram;

            és fejét félrehajtva szólott a költő: félek a hajnali csengetéstől,

            és fejét félrehajtva szólott a költő: félek a hajnali csengetéstől,

11        és fejét félrehajtva szólott a költő: félek a hajnali csengetéstől;

            félek

            hajnalban,

14        szólott Ras-And Poet, a költő, félek hajnalban, félek a csengetéstől   ))

 

 

***

 

Nagy Zopán
 
„Melléklet”
(Errata et Corrigenda)
 
Montázs Határ Győző nyomán
(Gyomán*)
                                                                   
                                                                         Mottó helyett:
 
                                                                         tünekszem-tanakszom a Bűnös körben
                                                                                        majompofával szőrpamat-bután:
                                                                                        vaj meddig újdándi még a posztmodern
                                                                                        s hány posztea van a poszposzt után?
 
                                                                                                                                                 (H. Gy.)
 
A harangok halk hónalj-rángása:
Kolompolás asztro-fizikája…
Lakatlan bolygón, viszkető Hold-vidéken:
Sápatag-sárgán, esetleg holmi-kéken…
 
A becsmérlés ős-ingerei fellázadnak.
Rongyos bál egy furfangos csúcsforgalomban,
Perpatvar a vérnarancs-lángú szex-házakban:
A pepita pereputty újra meggyullad…
 
(A vezér-ürü egy dromedár-angórával közösült:
…….. -- …….. --- ……. -- …
A „kereszteződés” megnyilvánul, ő soha nem lesz sült:
….. -- ……. --- ……………. -- …)
 
(Az alcímek alcímeinek, alcím-variációinak,
Alcím-töredékeinek, alcím-lehetőségeinek jegyében,
Az alcímek: al-címeres arculat-váltás hevében
Al-címletekben alul-licitálják allűrjeiket. Jaj, az „alá-valóknak”…)
 
Bohém bohóc kúpja idegen végbélben…
(Cserebere tág, terefere mák…) 
Kimetszett kúp-hüvely a homlok-középen…
(Fele-bele mák, bele-fele tág…) –
 
Mindez füstös lő-tükörből megcélozva,
Özönközöny kereszt-kasul, farkas-szemezve:
Sebzett önárnyék-bábjátékkal, alélva,
A gutaütés tökélyét is dicsértetve!
- -
Itt pedig „szótár” tátog (holtában hite kevés).
Zöldjeim és ereim! Íme, kis „dicse-kedés”:
Ha-hangyász és kópé-öröm!
Anno a szesz: anoeszisz – bizantinológusok szokatlan öröme…
 
Aeternum – térköz – tűhegy-zápor-faktúra:
Gombüzemi gyász: dolor-nomen-klatúra…
Rókaviasz, csámpás visszhang, hering-fóbia:
Halle(hulla)huják „oceanuma”… 
 
Szerződő maszlagok, szeretkező al-tagok:
Alvás-oldott alvadás…
Uras pápaszem, kóros fókuszok:
Pános** áll-cirógatás…
 
Szimultán: **pedo-tatás…
(Hold-kórtan margójára: sor/s/kizárva!)
Herélt kretén, Dögbogár:
Emlék nélküli feketeség (ó, remete-face)…
 
Himlő-verte Vitustánc:
Virágzó nyavalyatörés…
 
- -
A költő most – rája-ködökön át – gömb-medúzát
És másféle lény-szerkezeteket lát:
Lebegő gáz-csápok, pneumatikus higany-madár,
Révülések, mákonyosan táguló tűrés-határ…
 
Ébredések: mint ujjperc-modellezések
Az elme-termek apró zugaiban…
Ó, mikro-markológépek, érdes érvek;
Tövisdrót s káromkodó rövidzárlat…
 
Hetéra-katlanban hempergő bókok:
Nyúzott bőrökre tapadó szőrbeteg szövetek,
Csonkolt csókok és ön-szeszélyes bábok,
Szexussal teli textusok s palimpszeszt-leletek…
 
A manna-ragacsos nyálhab csillanva csordul
S ím-ígyen nyalint a több(ny)elvű filozófus:
 
A fény nem magyarázza az embert,
Ember ne(m) magyar®ázza a fényt:
Do not expect to be remember’d
Flit quit quick you’re on the wane…
- -
Epi(logo)lógus:
 
Cantus firmus, mint Morpheusz morcos zaklatása.
Majd további (többszólamú) módszeres ébresztgetése,
Avagy: kesergés és dicséret álmatlanságra.
Skizo-frenetikus kórus polifon énekbetéte:
 
Tüdősítő vérismérvek,
Fortyogók, máji vigécek…
Szféra: kéj-áram, bagzató,
Kehelyi aurája csiklandoztató:
 
Csuklik – vonaglik – mállik
Majd csattan (spricc) a szóó…
 
Intermezzo:
 
Orfikus zsákutca,
Kígyóbőr-ornamentika,
Áldozatok sziklatemploma…
 
Meszkalin jő bélpostán,
Át-lehelt hullámhossz,
Oltári lelemény,
Transzformált ingergóc:
 
„Cantus firmus, infirmus,
Tungusztán-anasztigmaticus,
Üdv-mértan rovás-nyelv:
Ogri Mogrii Gigá - Bebe Dudu Iá!
Szolipszi! Yuynawa Pszi!
 
Kar©izmatice, szenzárikus recece…
S gigászi-dómikus frusz-furancia!”
 
- -
 
Megürült Időm elsikkasztója…
Eleven viperákkal atletikus vesszőfutás…
Diadalív négy sarkán négy harsonás:
Négy angyal fúj hamisabbnál hamisabb
 
Szélhajtó fény-fan-fá-árt (!!!!) -
 
Kürtrivalgás, ármádia,
Megviselt ütemek vert sokadika…
Bélpoklosok csikarása,
Álmatlanság áriája…
Semmisítő vereségek örömére:
Mámor és kegyelem vére!
 
(*A 100 éve született Határ Győző emlékének, 2014 novemberében)
 
 
Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.