Ugrás a tartalomra

A fülemmel írok

Tamás Dénes
 
A fülemmel írok
Varga Melinda verses beszámolója Tamás Dénes minden egész… című kötetének kolozsvári bemutatójáról
 
Az ember életútjának felén
Sepsiszentgyörgy utcáin esténként átkocog,
a látvány belesimul a szaladás rituáléjába,  
és megtanul térbe vetetten élni,
hogy aztán honfoglaló-esszékben
adja vissza a székely kisvárost.
Idővel hozzákever egy kis Nádas Péter-tartományt,
sózza, borsozza, paprikázza Krasznahorkaival,
ha nem is Isteni színjátékká,
de lírai novellákká
tágul rögvest az idő-tér,
urbánus és falusi lét között ingáz.
Fülével ír az ember! – mintha egy poétát hallanánk,
a mondatokban tánc és dallam,
akár egy vers, csupa kép és kép itt a tét,
a történet alul marad.
A történetmesélés olyan,
mintha egy részeg fazon sztorizgatna
a kocsmaasztalnál a barátainak.
(Hamvas szerint „a korcsma, civilizációnknak egyik legfontosabb intézménye, sokkal fontosabb, mint például a parlament. Az egyik helyen a sebeket osztják, a másik helyen gyógyítják.”
Az írók sebzett lelkű részegesek,
akiknek be nem áll a szájuk,
ha klaviatúra-közelbe érnek.)
Kimerevített pillanatok lakják be ezt a prózaszobát,
a szereplőket nem a történet rajzolja ki,
hanem inkább valami gigászi látvány.
Képzeld el, olvasó,
a világ különböző pontjain
ugyanabban az időben a napfényt,
miként festi be arany ecsetével a női hajkoronát.
 
A generáló mag a vizualitás, az író fényképez,
nem is ír, soraiból ki-kitáncol a jazzmuzsika,
a komolyzene, na meg az isteni rock.
Az ember életútjának felén újjászületik,
ha lánygyermekkel áldja meg az ég.
Estike tükör, az író-apa tükre,
lányos apának lenni csudajó.
Ha író vagy, kilépsz magadból,
a szubjektivitásból kimozdít a sztori,
használod magad, de az írás tárgya mégsem te vagy.
Tamás Dénesnél a hegy a magas prózaoszlop,
az erdélyi hegy Bodornál és Vidánál is kulcsmotívum,
s a természetközeli közeg gyakran leírhatatlan,
metafizikája inkább a szabadsághoz,
mintsem az erdélyiséghez kötődik.
Az írás komponálás,
a zene összefügg a képiséggel,
a  jazz szabadság és a merészség jelképe,
így lesz a hét napjainak neveit viselő hét gráciából
irodalmi kotta.
 
Aztán visszautazunk az időben,
egy kis műfajváltás,
kamaszszerelemről, hierarchiáról mesél
a bentlakás-regény, Az élő ház
helyszíne nem más,
mint a kultikus kilencvenes évek Székelyudvarhelye,
a témáról Demeter Szilárd Lüdércnyomása 
is tud egyet s mást.
 
Tamás Dénes egy műfajkincseszsák!
„Rémegyszerű” verseket komponál
a szentgyörgyi állomáson,
míg Csíkszeredáig ér a vonatja,
a laptop klaviatúrája lázasan kopog.
Lásd alant, mi jön ki ebből:
Óh, és még nem beszéltünk a kritikákról, interjúkról,
a Lármafa rádióról,
elég csak felütni a Látót vagy a Helikont,
Rakovszky Zsuzsa, Fekete Vince
és sokan mások örülhetnek Dénes szakértelmének.
A tökéletes szépség a világban, az egész keresése,
a minden egész… kötetnek ez a csimborasszója.
Ha a regénnyel, verskötettel
elmegy egy jól megérdemelt alkotói válságra,
viccelődött végül a bőbeszédű író,
kiből ennyi elmés dolog tán ki sem bújt volna,
ha Balázs Imre éles szeme nem világít be alaposan
eme rejtelmes írói laboratóriumba.
 
 
Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.