Szöllősi Mátyás (Fotó: Todoroff Lázár)

    Szöllősi Mátyás (1984, Budapest) 

    (A fotót Todoroff Lázár készítette.)


    Egyetemi tanulmányait a Károli Gáspár Református Egyetemen végezte 2004 és 2010 között.

    Írásait, illetve fotóit többek között a 2000, az Alföld, az Élet és Irodalom, a Jelenkor, a Kortárs, a Mozgó világ, a Múlt-Kor, a Látó, a Parnasszus, a PHOO, a Tiszatáj, az Újnautilus és a Vigilia közölte.

     

    2005 óta publikál. 2010-ben jelent meg Aktív kórterem című kötete, 2011-ben Állapotok – negyvenöt töredék című könyve. Első prózai munkája az Európa Könyvkiadó gondozásában megjelent Váltóáram című elbeszéléskötet, mellyel 2017-ben elnyerte a legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat. Első regénye, a Simon Péter 2018-ban, harmadik prózakötete pedig, a két kisregényt tartalmazó Illegál a Helikon Kiadó gondozásában jelent meg 2020-ban. Nyolcszor szerepelt a Magvető Kiadó által évente megjelentetett Szép versek című antológiában. Két drámája a Pécsi Országos Színházi Találkozó keretein belül megjelenő Nyílt Fórum füzetekben is szerepelt (2010, 2011), illetve Lassan, visszatartva című drámáját felolvasószínházi formában a Nemzeti Színház mutatta be 2014-ben. 2008-tól rendszeresen közöl kritikákat kortárs szerzők műveiről, illetve komolyzenei koncertekről. Könyveiről számos kritika és méltatás jelent meg folyóiratokban (Élet és Irodalom, Alföld, Kortárs, Tiszatáj stb.). Műveit angol, horvát, német és szerb nyelvre fordították. Szerkesztőként dolgozott több szépirodalmi és kulturális folyóiratnál. Fotóriporterként is dolgozik, a Budapest Katalógus szerkesztője, valamint számos portré- és dokumentarista sorozat készítője itthon és külföldön.

  • Nádas Péter 80 – Szöllősi Mátyás: Kápolna

    Nádas Péter Tatai kápolna (1963) című fotográfiája nyomán

    Mozdulatlan táj. Harminchat fok. Irgalmatlan szárazság. A fehér fénytől szinte irizál a levegő. Eső itt nem esett már hónapok óta.
    Először az út vékony csíkja, majd a kopottas fűsáv, végül a kápolna tűnik föl.
    Vakít, akár egy jelenés.
    Jól emlékszel a tömegre. Hogy is lehetne elfelejteni. A kínzó hiányra. A tomboló napsütésre. A tömjénfüst nehéz, ellenállhatatlan szagára. Az izzadságtól foltos ingekre. A sok hunyorgásra. A virágok émelyítő illatára. A cipők surrogására. A tehetetlenségre.

  • Szöllősi Mátyás

    Transzszibériai Expressz

    Szöllősi Mátyás 2019-ben a Transzszibériai Expresszel utazott egészen Ulan-Udéig. A vonatúton készült fotósorozatát közöljük.

  • Tágasság, ami előrevisz

    Beszélgetés Szöllősi Mátyással
    Író, költő, fotográfus, zenehallgató és korábban zenét művelő alkotó, aki különféle műfajokban feldolgozta már graffitis élményeit éppúgy, mint egy, a mindennapokat korlátozó betegségtörténetet vagy kovásznai, sóvidéki és baskíriai találkozásait olyan emberekkel, akiket a nagyvárosban sosem láthatnánk. Befelé forduló alkatával folyamatosan kifelé, mások felé fordul – többek közt arról beszélgetünk, miként lehetséges ez, és hogy hol tart jelenleg pályáján a sok műfajú, fiatal szerző. – Laik Eszter beszélgetése Szöllősi Mátyással.
  • Szöllősi Mátyás

    Nyolc után

    Válság-triptichon


    Az ajtófélfának dőlve röhögött,
    mint egy ostoba kölyök. Hiába, hogy közel
    negyven volt már, kurvákkal a háta mögött
    és az ölében. Vérágas szemekkel pásztázta
    a szobát, hogy áldozatot találjon legalább
    egy mondat erejéig, ami azonnal megaláz,
    elsősorban téged. Pedig csak a saját
    szomorúságát és gyávaságát nem érti, téved.
    Ott állt tehát, nevetett, amíg te, nyomorult
    hétéves, mozgattad a kezedet a papíron,
    hogy az első szószerkezetet leírd,

  • Szöllősi Mátyás

    Pásztorok

    Fotósorozat
    A pásztorok tavasszal, a hagyományok szerint Szent-György napkor hajtják ki az állatokat. A Nagy-Hagymáshoz közeli esztenán is április végétől szeptember közepéig, az első fagyokig tartózkodnak. – Szöllősi Mátyás fotósorozata.
  • Laik Eszter

    Titkos járatok

    „Különös műfaji „átúsztatásnak” lehettek tanúi, akik annak idején a költő Szöllősi Mátyás versgyűjteményei után első prózakötetét vették a kezükbe. Mert a szerző valóban olyan lágyan és simán mozdította el líráját a próza irányába Váltóáram című, 2015-ben megjelent novelláskötetével, mintha egy folyó sodrásában haladtak volna tovább a művek a maguk útján.” – Laik Eszter kritikája.
  • Szöllősi Mátyás

    Fóbia

    „Egy zöldre festett kétszárnyú ajtó vezet a harmadikon a gangra. Nagyot nyikordult a jobb szárny, mikor megtoltam, hogy már csak azt a néhány métert kelljen megtenni az ajtóig. Ott is álltam egy kicsit, talán arra várva, hogy észrevegyenek. Hogy szinte magától értelmetlenné váljon a kis akcióm, ami egyre inkább a szánalommal vegyes viszolygás érzését kezdte ölteni bennem.” – Részlet Szöllősi Mátyás készülő regényéből.

  • Költők Budáról

    A svábhegyi Jókai Klub látta vendégül Térey Jánost és Szöllősi Mátyást, akiknek friss prózakötetei – a Káli holtak és a Simon Péter – minden bizonnyal az idei év legfontosabb megjelenései közé tartoznak. Egyébként mindketten a „szomszédból” ugrottak át a Jókai Klubba, de budaiságukon kívül még több más közös nevezőre is fény derült az esten.